پروژه هایی با ارزش ریالی 5 هزار و 621 میلیارد تومان در کردستان افتتاح می شود/ با اتمام پروژه های نیمه تمام نماد ناکارآمدی را از بین می بریم

استاندار کردستان در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت، از افتتاح پروژه هایی به ارزش ریالی 5 هزار و 621 میلیارد تومان در استان و کلنگ زنی پروژه هایی دیگر از جمله یک طرح بزرگ در حوزه پتروشیمی خبر داد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در این نشست همچین به برخی سئولات خبرنگاران در حوزه های مختلف هم پاسخ داد که مهم ترین آنها مربوط به مشکلات فرودگاه سنندج، راه آهن و فرودگاه سقز و وضعیت مسکن ملی است. 

او  با اشاره به اینکه همه  پروژه های تعریف شده در استان احتمالا در همین یک هفته که هفته دولت نامگذاری شده افتتاح نمی شود و  تعدادی از آنها در آینده ای نزدیک و با حضور مسئولان کشوری به بهره برداری می رسند، توضیح داد: هیچ پروژه ای هم که به مرحله بهره برداری رسیده باشد معطل افتتاح رسمی نخواهد شد و استفاده از آن برای مردم آغاز می شود. 

استاندار کردستان اعلام کرد: ۳۱۶ پروژه در این هفته آماده بهره برداری و ۲۳ پروژه هم آماده کلنگ زنی با اعتبار حدود 750 میلیارد تومان است.

زارعی کوشا  با اشاره به اینکه  مقدمات اجرای کلان پروژه پتروشیمی هم هم فراهم و عملیات ساخت آن انجام شده است و در آینده نزدیک کلنگ زنی آن انجام می شود، گفت: از مجموع پروژه های قابل افتتاح ۶۸ پروژه مربوط به بخش کشاورزی، ۹ پروژه صنعت و معدن، ۲۷ پروژه دانشگاه علوم پزشکی، ۸۳ پروژه شرکت گاز، هفت پروژه مخابرات، ۲ پروژه هم مربوط به شرکت شهرک های صنعتی استان است.

استاندار کردستان رویکرد دولت سیزدهم را اتمام پروژه های نیمه تمام خواند و گفت: تنها در صورتی که پروژه ای اجرای آن ضروری و توجیه قابل قبولی داشته باشد، کلنگ زنی می شود.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در استان ما تعداد پروژه های نیمه تمام زیادی وجود دارد که افزون بر ۲ دهه از آغاز عملیات اجرایی آنها می گذرد و با این اقدامات تلاش می شود این نماد ناکارآمدی را از صحنه مدیریت کشور برطرف کنیم، گفت:  در ۲، سه ماه آینده تعدادی از این پروژه ها به بهره برداری می رسد و سفر استانی رییس جمهور برای اتمام این پروژه ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار حذب شده مصوبات سفر رییس جمهور

استاندار کردستان با اشاره به اینکه ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان تخصیص یافت، ادامه داد: حضور دولتمردان در استان نسبت به دوره های گذشته رشد زیادی داشته به گونه ای که رئیس جمهور ۲ سفر، وزیر کشور ۶ سفر و وزیر نیرو چهار سفر تاکنون به استان داشتند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه پروژه های مهمی هم به مصوبات سفر رئیس جمهور در این مدت اضافه شد، اظهار کرد: در طول یک سال و یک ماهی که از سفر استانی رئیس جمهور می گذرد طرح تملک اراضی مرز باشماق را هم به مصوبات این سفر بتازگی اضافه کردیم تا محلی برای تامین اعتبار آن وجود داشته باشد.

وی اعلام کرد: ۲ هزار میلیارد ریال بابت تملک اراضی محدوده مرز بین الملی باشماق به اداره راهداری استان واریز شده است.

استاندار کردستان ادامه داد: با اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق این مرز به طور آزمایشی مدیریت ساماندهی مبادلات مرزی خواهد شد.

زارعی کوشا در ارتباط با موضوع شفافیت مربوط به انتصابات مدیران در استان اظهار کرد: برای نخستین بار سامانه ای با عنوان نظارت بر انتصابات و اطلاعات مدیران کردستان طراحی شده و فردا در جلسه شورای اداری رونمایی می شود.

وی با اشاره به اینکه اقشار مختلف مردم به این سامانه دسترسی خواهند داشت، ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۹۰ نفر مدیر ارشد میانی و پایه در استان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد یک هزار و ۷۹۸ نفر مدیر بومی هستند.

زارعی کوشا گفت: از ۱۳۵ نفر مدیر عضو شورای اداری استان ۲۲ نفر اهل شهرستان قروه هستند.

استاندار کردستان در پاسخ به سوالات خبرنگاران در ارتباط با وضعیت پرواز فرودگاه سنندج گفت: ناوگان هوایی در کل کشور با مشکلاتی مواجه است و این مسائل مربوط به کردستان نیست.

زارعی کوشا با بیان اینکه تحریم ها بیشترین فشار را به شرکت های هوایی کشور وارد کرده است، افزود: مسئله فرودگاه سنندج به اختلاف مدیر شرکت هواپیمایی مستقر در کردستان با ایرلاین ها مربوط بوده و به همین دلیل مدام اقدام به کنسل کردن پروازها می کردند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری و مذاکرات انجام شده مشکل پرواز فرودگاه سنندج برطرف شده است، اضافه کرد: توسط یک شرکت جدید که مجوز فعالیت هواپیمایی آن صادر شده ۱۰ میلیون دلار بابت خرید هواپیما به شرکت خارجی واریز شده است.

استاندار کردستان ادامه داد: افق مورد نظر ما انجام حداقل ۲ پرواز از فرودگاه سنندج به دیگر فرودگاه های داخل و خارج کشور(اقلیم کردستان عراق) است و این دور از دسترس نیست.

زارعی کوشا بیان کرد : ما دنبال افتتاح پروژه پیش از موعد نیستیم و اجازه نمیدهیم یک حزب سیاسی برای نام و نشان خود پروژه ای نیمه تمامی را افتتاح کند.

افتتاح فرودگاه سقز تا یک ماه دیگر

وی با تاکید بر اینکه نقد باید منصفانه باشد به عبارتی باید به بیان قوت و ضعف ها با نگاه و تحلیل درست بپردازد، گفت: فرودگاه سقز قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم افتتاح شد و بعد به ما اعلام کردند که این افتتاحیه مربوط به فاز نخست آن بوده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه فاز نخست برای پروژه فرودگاه وقتی باند و برج مراقبت آن تکمیل نشده بود، معنایی ندارد، ادامه داد: تا همه بخش های فرودگاه به طور کامل آماده نشد تصمیم به برگزاری افتتاحیه آن نگرفتیم و حال بعد از اقدامات انجام شده تا یک ماه آینده این پروژه را افتتاح می کنیم.

زارعی کوشا اعلام کرد: هواپیمای هشت نفره ای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت گذشته، در مراسمی به نام افتتاحیه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه آماده نشده، دچار نقص شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ عملیات اجرایی طرح راه آهن همدان-سنندج آغاز شده است، گفت: از ابتدای اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار میلیارد ریال به این طرح تخصیص داده شده بود و آنرا را با هشت هزار میلیارد ریال دیون قطعی تحویل ما دادند.

استاندار کردستان یادآور شد: در یک سال اخیر ۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به راه آهن تخصیص داده که در این مدت به اندازه ۱۶ سال اعتبار به این طرح تزریق شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه گذار خارجی است، گفت: تعداد زیادی پروپوزال سرمایه گذاری خارجی در اختیار داریم که سرمایه گذاران اصرار بر حضور در منطقه آزاد بانه و مریوان دارند.

وی با اشاره به اینکه از هفت منطقه آزاد مصوب شده در چند سال اخیر تنها طرح جامع منطقه آزاد بانه مریوان تکمیل شده است، بیان کرد: دفتر مناطق آزاد را در این ۲ شهرستان ایجاد کردیم و بعد از تعیین هیات مدیره این منطقه اقدامات دیگر هم اجرایی می شود

زارعی کوشا گفت: طرح سرمایه گذاری خارجی در شهرستان دیواندره با ۲۰۰ میلیون یورو در حال اجرا و مقدمات اجرای طرح لوازم خانگی بزرگ هم در سنندج در حال انجام است.

ایجاد تحول در معیشت مرزنشیان کردستان

استاندار کردستان در زمینه طرح ساماندهی کولبران هم بیان کرد: بسیاری از افرادی که شعار ساماندهی کولبری دادند اصلا نمی دانستند که کولبری چیست، هر مسئله و پدیده ای را باید ابتدا فهمید بعد برای آن نسخه پیچید.

زارعی کوشا ادامه داد: شهرک صنعتی بانه که جزو فعال ترین شهرک های صنعتی کشور است نیاز به نیرو دارد آن هم در شهری که تعداد زیادی به کولبری مشغول اند.

وی اعلام کرد: در بحث معیشت مرزنشیان در یک ماه آینده اقدامی انجام می شود که تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد و جزئیات آن به زودی اعلام می شود.

هدف از اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخلیه روستاها نیست

استاندار کردستان اظهار کرد: هدف ساخت مسکن در طرح نهضت ملی تخلیه روستاها نیست برای برخورداری از این طرح در شهرستان دیواندره که پنج هزار مستاجر دارد ۱۳ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

زارعی کوشا ادامه داد: با بررسی های انجام شده مشخص شد بیشتر ثبت نام شدگان دیواندره مربوط به روستاییان این شهرستان بوده است

وی بیان کرد: از ۱۹۰ هزار متقاضی ثبت نام در مسکن ملی در استان ۸۵ هزار نفر تایید شدند و از نظر تایید شده نهایی نسبت به سهمیه اختصاص یافته به استان رتبه نخست کشوری را داریم.

استاندار کردستان اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای ۲۰ هزار و ۵۰۰ واحد تامین شده و هم اکنون هفت هزار و ۵۰۰ واحد در استان در حال ساخت است.

وی ادامه داد: در انتخاب و انتصاب مدیران اصل بر توانمندی آنها بوده است و مدعی نیستیم توانمند ترین ها را انتخاب کردیم ولی ادعا می کنیم در این رابطه اجازه دخالت به هیچ کسی را نداده ایم.

استاندار کردستان یادآور شد: سه روز بعد از معارفه خانواده خود را در سنندج مستقر کردم چرا که اعتقادی به استاندار پروازی بودن نداشتم.

زارعی کوشا بیان کرد: در ۲۰ ماه ۸۰ سفر شهرستانی داشته ام و از نزدیک در جریان وضعیت همه نقاط استان قرار گرفته ام.

کد خبر 2760002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha