تجاوز، دزدی و چپاول دارایی های مردم، قطع درختان میوه و نابودی زندگی در عفرین

سرویس ترکیه - شبه نظامیان تحت امر ترکیه به سه زن در منطقه مرزی عفرین تجاوز کردند، این تنها گوشه کوچکی از انواع جنایت ها از تصرف خانه و نابودی درختان زیتون تا تجاوز به کودکان است که شبه نظامیان تحت امر ترکیه در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه به ویژه در عفرین مرتکب می شوند.

به گزارش کردپرس، نیروهای شبه نظامی سلطان مراد، یکی از نیروهای تحت امر ترکیه به سه زن در منطقه مرزی عفرین تجاوز کردند. تجاوز به زنان تنها یکی از جنایت هایی است که شبه نظامیان تحت امر ترکیه در کردستان سوریه مرتکب می شوند. آنها در این مناطق از هیچ جنایتی از اشغال و فروش خانه های مردم، تا نابودی درختان میوه و طبیعت و تجاوز به کودکان فروگذار نمی کنند.

ربودن و تجاوز سیستماتیک به زنان در عفرین و سایر مناطق اشغالی

بنا بر گزارش خبرگزاری هاوار، اعضای گروهک سلطان مراد یکی از گروهک های تحت امر ترکیه در روزهای گذشته زنان عفرینی را ربوده و به آنها تجاوز کرده اند و آنها را تهدید کرده اند که در این باره چیزی نگویند و هویت متجاوزان را افشا نکنند.

نیروهای تحت امر ترکیه تنها در ماه جولای  شهروند اهل عفرین را ربودند که 4 تن از آنها زن بودند. این در حالی است که تعداد شهروندان ربوده شده از ابتدای سال جاری تاکنون به 143 نفر از جمله 20 زن رسیده است. 

این اولین باری نیست که گروه های تحت امر ترکیه به راحتی به زنان تجاوز می کنند، اخبار مربوط به خشونت جنسی و تجاوز به زنان در مناطق تحت کنترل ترکیه هر روز از رسانه های مختلف در کردستان سوریه منتشر می شود. بنا بر گزارشی که سال پیش از سوی ژن نیوز و فرات منتشر شد، در سال هایی که از حمله ترکیه و نیروهای تحت امر آن به عفرین می گذرد، این شهر به مرکز شکنجه و تجاوز بدل شده است. در روستاهای کانتون عفرین 26 بازداشتگاه وجود دارد که در آنها 8 هزار و 644 نفر نگهداری می شوند. این بازداشتگاه ها به مراکزی برای شکنجه و تجاوز به زنان تبدیل شده اند. بر اساس داده های سازمان حقوق بشر سوریه-عفرین، در یک دوره 5 ساله دست کم 96 زن در این کانتون کشته شده و 72 زن مورد تجاوز قرار گرفته اند.

عفرین پس از 2018 به کانون غارت، اخاذی، تجاوز جنسی، تُرک سازی و پاکسازی قومی تبدیل شده است. بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد تاکنون بیش از هزار زن در این شهر ربوده شده اند که از سرنوشت بیشتر آنان اطلاعی در دست نیست.

بر اساس بیانیه سازمان‌های مردم نهاد عفرین، در منطقه شهبا، بین 18 مارس 2018 تا 25 اکتبر 2021، هشتاد و چهار زن در این شهر به قتل رسیده‌اند. 6 زن بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند و 72 زن قربانی تجاوز جنسی شده اند.

به نوشته دیدبان حقوق بشر سوریه (SOHR) اقدامات غیرانسانی گروهک های شبه‌نظامی تحت امر ترکیه در عفرین علیه زنان و کودکان به شدت ادامه دارد.در ماه گذشته سرکرده یک گروهک شبه‌نظامی تحت امر ترکیه در عفرین به نام «احمد ممدوح» به یک کودک ۱۰ ساله تجاوز کرده است. این فرد پس از ارتکاب جنایت به روستای «کورا» در ناحیه جندرس گریخته است.

سکوت جامعه جهانی

اگرچه این جنایات علیه زنان و کودکان در معرض دید همه جهانیان صورت می گیرد و مستند می شود، اما نیروهای بین المللی و سازمان های حقوق بشر در برابر دولت ترکیه و نیروهای تحت امر آن سکوت اختیار کرده اند. آنها در طی این سال ها حتی یک بیانیه خشک و خالی برای محکوم کردن اقدامات شبه نظامیان تحت امر ترکیه صادر نکرده و مثل همیشه ابراز نگرانی هم نکرده اند.

بنا بر گزارش های متعدد، نیروهای شبه نظامی تحت امر ترکیه، شهروندان را ربوده و تحت شکنجه و خشونت قرار می دهند و از خانواده های آنها برای بازگرداندن آنها باج خواهی می کنند. این موضوع به روال عادی در عفرین و دیگر مناطق تحت اشغال دولت تکیه بدل شده است، تا جایی که برخی از شهروندان بیش از دو بار ربوده شده اند و خانواده های آنها برای بازگرداندن عزیزان خود مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت شده اند.

اشغال خانه های شهروندان در مناطق اشغالی و فروش خانه ها به بیگانگان

بنا بر گزارشی که دیروز منتشر شد، اعضای گروهک های تحت امر ترکیه در روزهای گذشته خانه یکی از شهروندان عفرینی را تصرف کردند و خانه را فروختند.

هاوار به نقل از منابع محلی اعلام کرد که گروهک موسوم به الحمزه یکی از همین گروهک های تحت امر ترکیه، یک مغازه در منطقه سفیره حلب متعلق به الی محمد و خانه متعلق به مصطفی خلیل حسن در روستای بدینه در منطقه راکوی عفرین را تصرف کردند.

همچنین نیروهای گروهک احرار الشرقیه یکی دیگر از گروه های تحت امر ترکیه، در روزهای گذشته  خانه محمد رفعت علی در روستای اربو از توابع شهرستان مابتا را به یک شهروند خارج از عفرین به مبلغ 800 دلار فروختند.

قطع درختان میوه، فروش زیتون ها در بازار جهانی به نام ترکیه و نابودی باغ های مردم 

نیروهای ترکیه نیز از هیچ تلاشی برای نابودی مناطق تحت کنترل خود در کردستان سوریه فروگذار نمی کنند. نیروهای دولت ترکیه تنها در ماه جولای بیش از 2 هزار و 36 اصله درخت زیتون، انار و دیگر درختان را در کانتون عفرین قطع کرده اند. آنها  همچنین در همین بازه زمانی بیش از 250 درخت زیتون را در شهرستان شراوه سوزانده اند.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 15 هزار و  500 اصله درخت زیتون، گردو، بادام، و سایر میوه ها از سوی نظامیان ترکیه قطع شده است. بیش از هزار اصله درخت ریشه کن شده و 70 هزار هکتار از مزارع گندم و جو در آتش سوخته است.

خبرگزاری فرات (ANF) سال پیش با انتشار مقاله ای به بررسی غارت باغ های زیتون و کارخانه های عفرین توسط حکومت ترکیه پرداخت و نام این کار را «تبدیل زیتون به غارت جهانی» گذاشت. اگرچه محصولات بسیاری از عفرین در بازارهای جهانی به نام عفرین ارائه می شوند اما صدها نوع از محصولات عفرین با نام های مختلف در بازارهای جهانی به فروش می رسند.

زمانی که ترکیه به عفرین حمله کرد دست کم 18 میلیون درخت درخت زیتون بی نظیر در این منطقه وجود داشت. روغن زیتون عفرین به طلای زرد معروف بود. در سال 2018 که ترکیه عفرین را اشغال کرد بر اساس برآورد اقتصاد دانان 130 میلیون یورو در آمد حاصل از برداشت زیتون در عفرین به جیب آنها رفت. آنکارا و گروهک های شبه نظامی داعشی تحت امرش این کیک را بین خودشان تقسیم کردند.

در طی این سال ها صاحبان 50 کارخانه از 100 کارخانه موجود در عفرین مجبور به مهاجرت به شهبا و حلب شدند و همه دارایی آنها توسط حکومت ترکیه مصادره شده و محصولات به دست آمده از آنها از طریق دروازه مرزی حمام به ترکیه منتقل شدند. دست کم 1 میلیون و 300 هزار اصله درخت زیتون به ترکیه منقل شدند. امروزه روغن زیتون عفرین به همت ترکیه توسط تقریبا همه کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا غارت می شود. یکی از ستون های این غارت آلمان، بزرگترین حامی حکومت ترکیه در اروپا است.

در گزارشی دیگر موسسه خبری آنبایسد نیوز و انستیتو روزنه در گزارش مفصلی به بیان تاثیرات مخرب جنگ 10 ساله بر محیط زیست و کشاورزی سوریه پراختند. در این گزارش قطع درختان زیتون منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه به عنوان یکی از پیامدهای هولناک دخالت نظامی ترکیه در سوریه توصیف شده است. از سال 2019 که ارتش ترکیه و شورشیان وارد منطقه کردنشین عفرین شدند دست کم 280 هزار اصله درخت زیتون در این منطقه از بین رفته است. برخی از درختان برای کاشت به ترکیه منتقل شده و تعداد قابل توجهی نیز برای تهیه سوخت قطع شده اند. از این جنایت علیه طبیعت عفرین می توان به عنوان وحشیگری علیه طبیعت یک منطقه اشغالی نام برد. چیزی که در تاریخ همتای کمی دارد.

تغییر ساختار دموگرافیک منطقه و تُرکی سازی آن از سوی ترکیه

دولت ترکیه به ساخت و ساز های غیر قانونی و استعماری خود در عفرین ادامه می دهد. بنا بر گزارش های سازمان حقوق بشر عفرین و سازمان حقوق بشر سوریه، دولت ترکیه 2 سایت استعماری دیگر در مناطق شره و جندرس ساخته است تا مناطق اشغالی را از سایر مناطق جدا کند و همچنین از طریق انجمن های اخوانی، ساختار جمعیتی منطقه را تغییر دهد. دولت ترکیه در شراوه دیواری مرزی ساخته است تا سرزمین های اشغالی سوریه را از سایر مناطق جدا کند.

دولت ترکیه با حمایت سازمان‌ اخوان‌المسلمین در حال ساختن ساختمان‌های استعماری جدید است که ساخت این شهرک ها را انجمنی موسوم به انجمن «هاجر ال صادق»بر عهده دارد. این شهرک در حال ساخته شدن در مرکز جندرس در عفرین است و قرار است صدها خانواده داعشی در آن اسکان داده شوند.

بنا بر گزارش هاوار به نقل از منابع محلی، دولت ترکیه بیش از 2 هزار خانواده را به اجبار به روستای همام در منطقه جندرس عفرین منتقل کرده است. 

بنا بر این گزارش ها، مشکلات امنیتی در عفرین روز به روز در حال افزایش است. درگیری روزانه بین گروهک های شبه نظامی تحت امر ترکیه بر سر توزیع غنایم چپاول شده از شهروندان، اسکان مهاجران و کنترل مسیرهای قاچاق، همچنین ربودن شهروندان و خراج خواهی از مردم بی دفاع تنها نمونه هایی از مشکلات این مناطق هستند.

تلاش دولت ترکیه برای مبری نشان دادن خود از اتهام همکاری با گروهک های داعشی

رسانه های دولتی ترکیه اخیرا اخباری از بازداشت گسترده مظنونان همکاری با داعش منتشر می کنند. روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر بازداشت 17 تن در رابطه با هکای با داعش. به نظر می رسد، رسانه های دولتی ترکیه با انتشار گسترده اخبار این چنین عملیاتی تلاش دارند تا اتهام همکاری با داعش را از صورت دولت ترکیه پاک کنند. اتهامی که ترکیه سال ها است نمی تواند از شر آن خلاص شود.

این اخبار در حالی منتشر می شوند که نه نامی از بازداشتی ها منتشر می شود و نه از برگزاری دادگاه ها و سرنوشت آنها گزارشی تهیه می شود. در حالی که تصاویر بازداشت و هویت روزنامه نگاران و فعالان مدنی کُرد که به اتهام همکاری با PKK بازداشت می شوند، به سرعت در رسانه ها منتشر می شود و مراحل دادگاه  به زندان رفتن آنها نیز بر کسی پنهان نیست.

در همین رابطه می توانید بخوانید:

تجاوز سیستماتیک در بازداشتگاه های عفرین

تجاوز به یک کودک ده ساله در عفرین بخشی از سیاست‌های دولت ترکیه علیه سوریه است

ترکیه باید برای جنایت جنگی علیه زنان عفرین محاکمه شود

تجاوز یک سرکرده شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به یک کودک در عفرین

قلع و قمع درختان زیتون عفرین توسط ارتش ترکیه و شورشیان

ترکیه و غارت زیتون های عفرین

پلیس ترکیه 17 نفر را در ارتباط با داعش بازداشت کرد

کد خبر 2759172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha