موضع حزب خوب درباره مسئله کرد فرقی با حزب حاکم ندارد

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP با انتقاد از رویکرد حزب خوب درباره مسئله کرد، گفت که نمی توان نام اپوزیسیون بر این حزب نهاد.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در واکنش به گردهمایی رهبران اپوزیسیون، این نشست ها را مثبت ارزیابی کرد اما با انتقاد از رویکرد حزب خوب به عنوان یکی از احزاب مدعی اپوزیسیون گفت که تفاوتی بین نگاه این حزب با حکومت فعلی نمی بیند و این یعنی اپوزیسیون نمی تواند آینده ای بهتر برای ترکیه تصور کند.

سنجر در گفتگو با تلویزیون BBC ترکی در واکنش به گردهمایی رؤسای 6 حزب اپوزیسیون گفت: «ما برگزاری چنین نشست هایی را بین رهبران اپوزیسیون مثبت ارزیابی می کنیم واعتراضی به عدم حضور HDP در این گردهمایی نداریم. این نشست قرار بود به عنوان نشستی برای حسن ختام نشست های بررسی سیستم پارلمانی تقویت شده برگزار شود، با این حال این گمانه زنی ها وجود دارد که آیا این نشست درباره موضوع سیستم پارلمانی تقویت شده بوده است، یا نشستی برای گردهم آمدن احزاب ائتلاف ملت بوده است. ما درباره بزرگ شدن ائتلاف ملت نیز اعتراضی نداریم. زیرا ما خودمان از پیش اعلام کرده بودیم که برای شرکت در انتخابات مجلس ائتلاف خودمان (ائتلاف سوم) را تشکیل می دهیم.»

او افزود: «ما پیشتر اعلام کردیم که به عنوان HDP پذیرای انتخاب یک نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری آتی هستیم. راه رسیدن به این هدف نیز مذاکره مستقیم و علنی با HDP است. اما اگر گردهمایی احزاب اپوزیسیون برای انتخابات مجلس باشد، به هر حال نیازی به حضور ما نیست.»

سنجر در تأیید سخنان پروین بولدان دیگر رئیس مشترک HDP که گفته بود کسانی که HDP را نادیده بیانگارند از سوی HDP نیز نادیده گرفته خواهند شد، گفت: «هر گروه فکری که HDP را نادیده بگیرد، هیچ شانسی برای ایجاد یک دموکراسی واقعی و قوی، یک صلح اجتماعی پایدار و جامع در ترکیه ندارد. بگذارید اینطور روشن کنم: اگر واقعاً قرار است راه دموکراسی در ترکیه باز شود، باید دوره جدیدی را آغاز کرد. واضح است که پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل اکثریت کافی در مجلس برای ایجاد این تغییر بسیار مهم است. هر کسی که فکر می کند می تواند همه این کارها را بدون HDP انجام دهد به این معنی است که در یک دنیای غیر واقعی زندگی می کند.»

او با مخاطب قرار دادن حزب خوب گفت: «نگرش سیاسی که HDP را نادیده می انگارد پیامدهای خطرناکی برای ترکیه دارد. ادعای دموکراسی خواهی در ترکیه توسط ایدئولوژی ای که HDP را به عنوان یک مخاطب برای گفتگو به رسمیت نمی شناسد، و حتی پا را فراتر گذاشته و رویکردی خصمانه نسبت به HDP اتخاذ می کند، اعتباری ندارد و نمی تواند داشته باشد. اگر هدف ما ایجاد یک آلترناتیو دموکراتیک برای حکومت فعلی باشد، نمی‌توان این کار را با درک یکسان با حکومت فعلی درباره عمیق‌ترین مسئله ترکیه از گذشته تا کنون، انجام داد. نیازی به بازی با کلمات نیست. منظور ما قبل از هر چیز حزب خوب است. تصور کنید این حزب حتی می تواند از طریق سخنگویان خود اعلام کند که "HDP باید تعطیل شود".»

رئیس مشترک HDP با بیان این که اپوزیسیون بودن به معنای مخالفت با رویکردهای حکومت در قبال مشکلات اساسی در ترکیه و ارائه راه حل های دموکراتیک است، گفت: «اگر یک حزب نگاه یکسانی با حکومت فعلی به مسئله کرد و موضوعات دیگری مانند حقوق شهروندی و آزادی های سیاسی داشته باشد، نمی توان نام اپوزیسیون بر آن نهاد. ما فکر می کنیم ائتلافی که با چنین نگرشی شکل بگیرد، نمی تواند نوید آینده ای بهتر از امروز را به ترکیه بدهد.»

کد خبر 27584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha