آتش سوزی های عمدی عرصه های طبیعی رصد می شود

استاندار کردستان گفت: مسئله آتش سوزی های عمدی عرصه های طبیعی در شورای تامین استان و شهرستان ها مطرح می شود و در این زمینه رصد اطلاعاتی و امنیتی خواهیم داشت.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کردستان، گفت: پیشگیری مهمتر از اطفای حریق است و آموزش برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی نقش اساسی در حفظ منابع طبیعی دارد که رسانه در این بعد باید فعالانه وارد عمل شود.

وی اظهار کرد: برجسته سازی و ایجاد حساسیت لازم برای مراقبت از منابع طبیعی انجام نگرفته است و اگر افراد از آن آگاه شوند مرتکب غفلت و ایجاد حریق نمی شوند.

استاندار کردستان با بیان اینکه با توجه به بارش مناسب و تقویت پوشش گیاهای مخاطراتی را ایجاد می کند، افزود: امسال ورود خوبی درآموزش و تامین تجهیزات و حساس کردن مجموعه افراد و سمن ها و تشکل ها نسبت به پیشگیری از وقوع حریق انجام شد.

کردستان پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه استان کردستان زلزله خیز است و پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر را نیز دارد، بیا کرد: در سنوات گذشته ۲۶ دستگاه لرزه نگار در استان نصب شده و ۸ دستگاه نیز از مرکز تحقیقات مسکن دریافت کردیم که کردستان در حال حاضر از این نظر کامل ترین استان غرب کشور در لحاظ تعداد لرزه نگار است.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت سازه های شهرستان سنندج و مدیریت بحران ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: کردستان استانی زلزله خیز است و پتانسیل زلزله بالای ۷ ریشتر را نیز دارد.

شهردار سنندج نیز در این جلسه با بیان اینکه در رابطه با حفاظت از منابع طبیعی چهار اصل مهم پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی در دستور کار شهرداری است، گفت: در همین راستا سه هزار اصله نهال در کوه آبیدر سنندج غرس شد و برای پیشگیری از حریق، ۱۵۰ هکتار علف زنی انجام شد.

سیدانور رشیدی یادآور شد: از روش آتش بر در ضلع غربی آبیدر به سمت روستاهای حسن آباد و نوره استفاده شد و تجهیزاتی برای مقابله با حریق از جمله دمنده و آتش بر خریداری شده و ۲ اکیپ آتش نشانی در میدان حافظ و پارک کودک آبیدر مستقر است.

تشکیل ۲۱ تیم اطفای حریق منابع طبیعی در کردستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: ۶۰ نفر از نیروهای این مجموعه در قالب ۲۱ تیم اطفای حریق ساماندهی شده اند.

بهزاد شریفی پور افزود: بارندگی ها و نزولات جوی در بهار امسال پوشش گیاهی و مراتع را افزایش داده که در طول ۱۰ سال گذشته کم سابقه بوده و این باعث دغدغه اصلی این مجموعه شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ نفر از نیروهای این مجموعه در قالب ۲۱ تیم در حوزه اطفای حریق مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: جنگل ها و مراتع خدمات اکولوژیکی بسیاری دارند و از همه انتظار داریم کمک حال حفاظت از آن باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از حریق های به وقوع پیوسته در اثر پرتاب ته سیگار و کبریت نیم سوخته در حاشیه جاده ها است که ممکن است هنگام وزش باد در کسری از ثانیه آتش وسیعی ایجاد کند لذا از راهداری تقاضا داریم در امر اصلاح شانه سازی جاده ها اهتمام داشته باشند.

ریشه اصلی آتش سوزی های عمدی، تصرف زمین است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه ۸۰ درصد آتش سوزی های استان در شهرستان های مریوان، بانه و سروآباد است، ریشه اصلی آتش سوزی ها را سوءاستفاده به قصد تصرف زمین اعلام کرد.

سعید کریمی بیان کرد: مدیریت بحران سال گذشته ۷۴ مصوبه داشت که از این میزان ۷۰ درصد اجرا شد، اما چند مصوبه شاخص نیز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی یادآور شد: شناسایی ساختمان های ناایمن و پرخطر در برابر حوادث و آتش سوزی، اخذ گواهی بازرسی سالانه از شهربازی های روباز، تامین اعتبار تهیه دستورالعمل مقابله با آتش سوزی پارک ها و فضای سبز حاشیه شهرها از جمله مصوباتی بود که در حوزه شهرداری ها موفق نبود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: یکی از مهمترین این مصوبه ها تامین تجهیزات انفرادی اطفای حریق همچون ۵۰ دمنده برای تیم اطفای حریق منابع طبیعی استان بود.

کد خبر 2757067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha