افزایش تعطیلات و کاهش ساعت کاری با چه استدلالی؟/ منصور اولی

سرویس ایران- خروجی جلسه روز دوشنبه 22 خرداد ماه کمیسیون اجتماعی مجلس این بوده است که با تعطیلی روز شنبه در ایام هفته موافقت کرد؛ مقرر شد روز کاری از یکشنبه تا پنجشنبه باشد و ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش یابد.

کرد پرس- این خروجی بود که پس از ساعت ها نشست کمیسیون اجتماعی مجلس تقدیم جامعه گردید. هر چند توجیهاتی مانند ساماندهی تعطیلات آخر هفته و تطبیق با بازارهای جهانی پشت این تصمیم وجود دارد اما جا داشت قبل از این اقدامات نمایندگان مجلس حاضر در کمیسیون، بررسی میزان کار مفید در وزارتخانه و ادارات تابعه آنان را در دستور کار خود قرار می دادند. کاش میزان کار مفید  در ایران و کشورهای توسعه یافته را بررسی می کردند؛ تا آنگاه علل کندی روند توسعه را در کشور به دست می آوردند.

 فاصله میزان کار مفید در ایران و کشورهایی مانند شرق آسیا از دقایق تا ساعت ها می باشد. کاش روش های مقابله با فساد لجام‌گسیخته اداری را نیز در دستور کار قرار می دادند. کاش راه های نهادینه کردن تقویت بنیان های فرهنگ تولید را در جامعه مصرف زده و واسطه محور بررسی می کردند.

  همسان سازی تعطیلی شنبه با دیگر کشورها دردی از مشکلات و پلشتی و ناکارآمدی دوایر اجرایی کشور علاج نمی کند.  تا زمانی که مدیریت از لیاقت و شایستگی به وابستگی و پیوستگی در نهادهای انتخاباتی و انتصاباتی  تبدیل شده باشد، امیدی به برون رفت از این بن بست نا کارآمدی نمی توان داشت. 

مجالس ادوار معمولا در سال آخر عمر کاری خود تصمیماتی را اتخاذ می کنند یا طرح هایی را مطرح می کنند  که قبل از آنکه هدف آن حل مشکل جامعه باشد، می خواهند  مشکل رای خود را در حوزه انتخابیه حل  کنند مانند چنین تصمیماتی که عمدتا با هدف جلب رای یک دایره رای دهنده خاص  بدان می پردازند.

انگار همه مشکلات اقتصادی و مدیریتی کشور برطرف شده و تنها جای همین طرح کم بود که آن هم به همت نمایندگان دغدغه مند برطرف گردید.

کد خبر 2756968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha