تولید ۱۰ درصد گندم کشور در کردستان/صادرات روزانه ۱۳۰۰ تن محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان تولید شود که این میزان ۱۰ درصد کل گندم تولیدی کشور است.

به گزارش کرد پرس، پیمان اسکندری در نشست خبری با رسانه های کردستان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، گفت: کردستان با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد محصول گندم کشور را تولید می کند و در تولید دیگر محصولات کشاورزی هم در رتبه های نخست قرار دارد، یکی از استان های مهم ایران در زمینه تامین امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین برآورد انجام شده، امسال یک میلیون تن گندم در استان تولید و حدود ۹۰۰ هزار تن هم به طور تضمینی خریداری می شود، افزود: در راستای تامین امنیت غذایی طرح های الگوی کشت و کشت قراردادی مطرح و عملیاتی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که طی ۵ سال قرار شده آن را به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

اسکندری یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار این سازمان در استان را رفع تداخلات اراضی کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: در اوایل سال گذشته ۴ درصد اراضی کشاورزی استان سند دار بود ولی اکنون بیش از ۴۳ درصد اراضی کشاورزی استان سند دار است و تا پایان سال جاری این مهم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی یکی از برنامه های استان را تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و یادآور شد: روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن کالای کشاورزی و محصولات غذایی از مرزهای استان به خارج از کشور صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سفر هیئتی از مسئولان استان به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در هفته گذشته، بیان کرد: در نشست هایی که با مسئولان استان سلیمانیه داشتیم مشخص شد آنها به دنبال به حداقل رساندن واردات محصولات غذایی و کشاورزی هستند.

اسکندری گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری چهار فصل بوده به عبارتی در همه فصل های آن در اقصی نقاط کشور محصولات کشاورزی تولید می شود و هیچ منطقه ای از این ظرفیت خاص برخوردار نیست بنابراین در هر شرایطی کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ما نیاز دارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات ارزشمندی هم در زمینه توسعه گلخانه و هم ایجاد واحدهای سردخانه و صنایع تبدیلی انجام شد، افزود: سال گذشته ظرفیت سردخانه ای کردستان ۲ برابر شد و در حال حاضر ظرفیت سردخانه و سیلو استان ۹۲۰ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از مهمترین حوزه های کشاورزی را تولید در دیمزارها عنوان کرد و اظهار کرد: ۸۸ درصد اراضی استان دیم است و ستاد فرمان امام (ره) از ۳ سال پیش برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سرمایه گذاری کرده است.

اسکندری ادامه داد: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، شاهد ۲۰ درصد رشد تولید در محصولات زیر پوشش این طرح هستیم.

وی به برنامه های هفته جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۱۴۸ پروژه با سرمایه گذاری افزون بر ۴۰۲ میلیارد تومان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان اشتغالزایی این تعداد پروژه را ۴۶۱ نفر و میزان تثبیت اشتغال آن را ۶۷۵ نفر عنوان کرد و بیان کرد: ۷۲ پروژه در بخش آب و خاک، هشت پروژه در بخش بهبود تولیدات دامی، ۲۶ پروژه در بخش بهبود تولیدات گیاهی، هشت پروژه در امور شیلات و آبزیان، ۲ پروژه در بخش توسعه مدیریت و منابع، ۲ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه هم در بخش تعاون روستایی در این هفته به بهره برداری می رسد.

کد خبر 2756954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha