مصوبه ماده ۱۳ مربوط به تسویه حساب مالی ۱۸ ساله میان اقلیم و بغداد به تصویب رسید

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مصوبات ماده‌هایی از لایحه بودجه که در چند روز گذشته بیشترین واکنشها و تفسیرها را به دنبال داشتند شامل ماده‌های ۱۳ و ۱۴ لایحه بودجه بودند لحظاتی پیش مجلس عراق ماده شماره ۱۳ را تصویب کرد که مربوط به تسویه حساب مالی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ است و بر اساس این ماده دولت اقلیم کردستان باید همه درآمدهای غیرنفتی خود را به دولت بغداد تحویل دهد.

به گزارش کردپرس به نقل از آوینه، مجلس عراق مصوبه ماده ۱۳ با موضوع تسویه حساب مالی سنوات ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ میان دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان را تصویب کرد که براساس این ماده دولت اقلیم کردستان باید همه درآمدهای نفتی و غیر نفتی خود را به خزانه دولت واریز کند.

در این مصوبه آمده است باید دولت اقلیم کردستان مکلف به صادرات یا استفاده داخلی مقدار ۴۰۰ هزار بشکه نفت روزانه از طریق شرکت بازاریابی سومو شود که درآمد حاصل از فروش این مقدار نفت به عنوان درآمد نهایی خزانه دولت فدرال محسوب می‌شود.

بر اساس مصوبه دوم این ماده قانونی دولت اقلیم کردستان مکلف شده است تا درآمدهای غیرنفتی خود را نیز به خزانه دولت فدرال واریز کند در مقابل دولت مرکزی متعهد شده که سهم اقلیم کردستان را پرداخت کند.

در بخش دیگری از ماده شماره ۱۳ از لایحه بودجه، دولت اقلیم کردستان ملکف شده است که وام‌های بانک بازرگانی عراق (TBI) را به صورت اقساط ماهیانه که در نزد بانکهای دولتی و خصوصی هستند پرداخت کند، این امر که زمان بازپرداخت آن از سال جاری به مدت ۷ سال می باشد به صورت ماهیانه توسط وزارت اقتصادی و دارایی انجام می‌گیرد.

کد خبر 2756833

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha