استاندار آذربایجان‌غربی: به دنبال منافع مشترک با اقلیم کردستان عراق هستیم

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان غربی گفت: با عزم جدی طرف مقابل، شاهد افزایش مبادلات تجاری و توسعه اقتصادی همه جانبه استان آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق خواهیم بود.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان شامگاه پنجشنبه در نشست مسئولان آذربایجان غربی با استاندار اربیل و هیات همراه اظهار کرد: افزایش تعامل و روابط با همسایگان از تاکیدات رئیس جمهور بوده و نشست اخیر با مقام‌های عالی اقلیم کردستان عراق در این راستا در دستور کار قرار گرفت.

او با قدردانی از میزبانی شایسته مردم اقلیم کردستان عراق از زائران اربعین حسینی در سال گدُشته گفت: امسال نیز تمامی زیرساخت های لازم برای اعزام زائران اربعین از مرز تمچرچین آماده شده است .

معتمدیان از آمادگی برای برپایی نمایشگاه انواع کالاها و صنایع در اقلیم کردستان عراق نیز خبر داده و افزود: تفاهم نامه‌ای برای تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در ۲ طرف مرز تدوین می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: اگر مرکزی برای تخلیه بار در سوران منطقه اقلیم کردستان عراق برای کامیون‌های ایرانی دایر شود در سه راهی نقده هم این مرکز برای کامیون‌های اقلیم کردستان عراق ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به مثبت بودن این نشست، ادامه داد: تمام تلاش خود مبنی بر برآورد خواسته‌های دولت را به کار گرفته و به دنبال منافع مشترک با اقلیم کردستان عراق هستیم.

معتمدیان همچنین تاکید کرد: هدف از این نشست، هموار کردن مراودات مرزی و هماهنگی بیشتر با اقلیم کردستان است که امروز در حضور وزیر کشور صورت گرفت.

او اضافه کرد: برگزاری نشست‌های مشترک و جلسات بعدی در راستای به نتیجه رسیدن اهداف تعیین شده به صورت مستمر انجام می‌گیرد تا از ظرفیت‌های مرزی منطقه به بهترین نحو استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت: طی توافقات انجام شده با اقلیم کردستان عراق، در صدد ظرفیت سازی برای عبور و مرور زائران عتبات عالیات کشورهای حوزه قفقاز از مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر هستیم.

معتمدیان با اشاره به توافقات جدید میان ۲ ‌منطقه، افزود: امروز میزبان استانداران اقلیم کردستان عراق و استانداران کردستان و کرمانشاه بودیم که در آن بر تسهیل گری در امر مبادلات مرزی بحث و تبادل نظر شد.

او با اشاره به ابتکار برگزاری این نشست در تاریخ منطقه گفت: این اولین نشست استانداران مرزی کشورمان با استانداران اقلیم کردستان عراق است که بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و با رویکرد اقتصادی برگزار شد.

معتمدیان مهمترین اولویت برگزاری نشست مشترک را استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه دانسته و ادامه داد: با تمامی استان‌های هم مرز از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد روابط دوجانبه و چندجانبه داشتیم و در صدد توسعه آن هستیم.

او در ادامه یادآور شد: در ۲ سال اخیر شاهد توسعه روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان مردم آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق بوده‌ایم.

معتمدیان با اشاره به حضور ‌وزیر کشور در ارومیه گفت: اولین نشست هم افزایی و تعامل استانداران اقلیم کردستان عراق و استانداران غرب ایران با حضور وزیر کشور برگزار شد که در نهایت خبرهای خوبی برای هر ۲ منطقه دارد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر استفاده متقابل از ظرفیت‌های ۲ منطقه، گفت: توسعه بازارچه‌های مرزی، ۲۴ ساعته کردن فعالیت مرزها، بالا بردن سطح رویه های گمرکی و ریل گذاری برای اجرای برنامه‌ها، از مهمترین توافقات طرفین در نشست‌های دو و چند جانبه امروز بود.

او با اشاره به تعامل طرفین در خصوص تردد زائران در ایام اربعین حسینی افزود: سال گذشته برای اولین بار با تعامل اقلیم کردستان عراق و تصویب ستاد اربعین کشور، شاهد بازگشایی مرز تمرچین در پیرانشهر استان آذربایجان غربی و مرز باشماق در استان کردستان برای تردد زائران ایرانی بودیم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: به رغم اولین تجربه، همکاری‌های خوبی داشتیم که موجب رضایت زائرین در تردد از این منطقه شده بود. طبق توافق، اقلیم کردستان عراق امسال آماده پذیرش تردد ۵۰۰ هزار نفر از این مرز است.

او با تاکید بر تلاش ۲ منطقه در ارتقای زیرساخت‌های مرز مشترک افزود: با تسهیل در عبور و مرور از ‌مرز، تسهیل در حمل و نقل و با پیگیری مسائل مربوط به اسکان، بر هم افزایی و همکاری دوطرفه تاکید شد تا شاهد حضور و تردد حداکثری زائران از این منطقه باشیم.

معتمدیان با اشاره بر تحقق تصمیم ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز به توافق نهایی با استانداران اقلیم کردستان عراق رسیدیم تا موضوع تردد زائران کشورهای آذربایجان، ترکیه، منطقه نخجوان و منطقه قفقاز از تمرچین با امنیت کامل صورت گیرد.

کد خبر 2756529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha