۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
ایلام شهر پیاده‌مدار نیست

سرویس ایلام - چشم بصیرت لازم ندارد تا ببینی که اغلب خیابانهای پر رفت و آمد شهر ایلام فاقد پیاده‌رو سالم، استاندارد و کامل است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، چشم بصیرت لازم ندارد تا ببینی که اغلب خیابانهای پر رفت و آمد شهر ایلام فاقد پیاده‌رو سالم، استاندارد و کاملی است. جز پیاده‌ راههای طالقانی و سعدی که آن هم چند ماه بیشتر دوام نیاورد، مرکز استان ایلام را میتوان شهری فاقد پیاده‌رو مناسب دانست.

کافی است سری به یکی از طولانی‌ترین بلوارهای ایلام بزنید که از قضا به نام «شهرداری» نیز نام‌ گیر شده. این بلوار از پرجمعیت‌ترین شریان‌های ارتباطی شهر است که علاوه بر بار محلات جانبازان و چالیمار، حجم بسیار زیاد ساکنان مسکن مهر در ایلام را نیز تحمل می‌کند و با این وجود، فاقد پیاده‌رو مناسب است و در بعضی قطعات این بلوار، اساساً پیاده‌رویی وجود ندارد.

وجود چندین مدرسه بزرگ در مجاورت بلوار شهرداری و زنان و مردانی که صبح و عصر برای پیاده‌روی از این بلوار استفاده می‌کنند، علاوه بر عدم رعایت حقوق شهروندی آنها توسط متولیان شهرداری، امنیت جانی آنها نیز در خطر است و هر لحظه امکان تصادف در این بلوار پرتردد وجود دارد.

صدرا یوسفی زاده مهندس معمار در این خصوص به کردپرس گفت: شهرها از عصر باستان تاکنون، دارای ظرفیت بسیار بالایی برای پیاده روی بوده‌اند و با صنعتی شدن و ورود خودرو به فضاهای شهری، جنبه پیاده مداری آن، رنگ باخت. اما همچنان طراحان و برنامه ریزان شهری، در کشورها پیشرفته، با وضع استانداردهای سخت، سعی در اولویت بخشی به پیاده روها و عبور عابران پیاده دارند و تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرده اند.

او گفت: با این وجود، متاسفانه در کشور ما و به طور اخص در شهر ایلام، این پروسه کاملا برعکس طی شده که شاهد زنده آن تعریض خیابان آیت الله حیدری و از بین بردن فضای پیاده رو است. اولویت اصل مدیران شهری در ایلام، محل تردد خودروهاست و فضای اضافی و ناکافی معبر، به پیاده رو اختصاص می یابد، که این کار باعث بروز اشکالات بسیار در سیمای شهری و نوع کارکرد فضاهای شهری، و ارتباط آنها با یکدیگر می شود.

این مهندس معمار تاکید کرد: پیاده روی یکی از روش های مهم حمل و نقل شهری است و در کشورهای پیشرفته، درصد بسیار بالایی از جابجایی های شهری، با پای پیاده انجام می گیرد. متاسفانه در شهر ایلام ،به واسطه عدم وجود پیاده روهای مناسب، و اتکای بیش از اندازه شهروندان به خودرو، درصد بسیار پایینی از جابجایی های شهری، با پیاده روی انجام می گیرد.

یوسفی زاده خاطرنشان کرد: افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا از یک طرف و اضافه وزن و مشکلات مربوط به سلامتی از طرف دیگر، نتیجه مستقیم عدم وجود پیاده روهای مناسب طی سالیان آینده در شهر ایلام است.

او گفت: حیات اجتماعی شهرها و بازیابی هویت شهری، یکی از مهم ترین پارامترها، در جنبش های شهرسازی نوین می باشد. ایجاد و توسعه فضاهای پیاده مدار در سطح شهر، باعث تقویت هویت شهری می گردد. فضای خودرومحور شهری ایلام، بحران هویت در عرصه های مختلف فضای شهری از جمله روابط اجتماعی ضعیف و کاهش کیفیت زندگی روزمره شهروندان را به وجود آورده است و پیاده روهای کم عرض و بی کیفیت، باعث ضعیف تر شدن هویت شهری در ایلام شده و متاسفانه مدیران شهری، همچنان کاهش کیفیت پیاده روها و تعریض خیابان ها به منظور افزایش فضای حرکتی ماشین ها را در دستور کار خود دارند.

یوسفی زاده افزود: ناهماهنگی و آشفتگی در مبلمان پیاده روهای شهری (نیمکت، آبنما، وسایل بازی کودکان، پایه چراغ برق و...) در ایلام، به وفور مشاهده می شود و باعث ایجاد آلودگی بصری برای شهروندان و کاهش جذابیت محیطی فضاهای شهری گردیده است. 

وی تاکید کرد: اصلاح، بازسازی و هماهنگی مبلمان شهری در پیاده روها در ایلام، امری ضروری به نظر می رسد و شایسته است مدیران شهری، با استفاده از نظر متخصصان، نسبت به این مهم همت گمارند تا شاهد فضای شهری هماهنگ و منظم در شهر و افزایش جذابیت محیطی و حس نشاط و سرزندگی در شهروندان باشیم.

گزارش: یاسر بابایی

* عکس تزیینی است

کد خبر 2756470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha