اختلاف معنادار آمار دولت فدرال و دولت اقلیم در خصوص جمعیت استانهای اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ جمعیت استانهای کردنشین براساس آمارهای رسمی دولت عراق تفاوت معناداری با آمار ارائه شده از سوی دولت اقلیم کردستان دارد. موضوعی که شاید در انتخابات پارلمانی آینده اقلیم کردستان، محور جنجالی جدید باشد.

به گزارش کردپرس، آمارهای رسمی دولت مرکزی عراق نشان می دهد جمعیت اقلیم کردستان ۵ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۶۳۴ نفر است. این درحالی است که خود دولت اقلیم مدعی است جمعیت این منطقه ۶ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۸۳ نفر است. این دو آمار اختلاف فاحش ۴۳۴ هزار و ۴۴۹ نفری دارند.

اکنون موضوعی که می‌تواند جنجال جدیدی ایجاد کند به انتخابات پیش روی اقلیم کردستان بر می‌گردد. با توجه به تفاوت معنادار این آمارها در جمعیت استانهای اقلیم، به تبع آن تعداد واجدان شرایط رای دادن در اقلیم نیز از منظر آمار دولت فدرال و دولت اقلیم دارای تفاوت‌های زیادی است.

موضوع، زمانی جدی می شود که جمعیت استان سلیمانیه در آمارهای دولت عراق ۶۱ هزار و ۱۴۱ نفر بیشتر از آمار خود دولت اقلیم است. یعنی تعداد واجدان شرایط رای دادن در استان سلیمانیه تحت مدیریت اتحادیه میهنی از منظر دولت فدرال بیشتر از چیزی است که دولت اقلیم کردستان مدعی آن است. و نکته مهمتر این است که از سوی دیگر جمعیت استانهای اربیل و دهوک تحت مدیریت حزب دمکرات، طبق آمار رسمی دولت مرکزی ۵۰۲ هزار و ۵۹۰ نفر کمتر از آماری است که دولت اقلیم ادعای آن را دارد و به تبع آن آمار واجدان شرایط رای دادن در این دو استان که پایگاه اصلی کسب رای برای حزب دمکرات محسوب می شود کمتر از آن چیزی است که خود دولت اقلیم کردستان می خواهد. بنظر می رسد این موضوع هم محل جدال و جنجال های جدیدی می تواند باشد و همچنین اگر آمار رسمی دولت عراق ملاک تعیین واجدان شرایط رای دادن در اقلیم باشد، تفاوت معنا داری در آرای دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان شاهد خواهیم بود و می‌تواند بر نتیجه انتخابات آینده نیز تاثیر سرنوشت سازی بگذارد.

کد خبر 2756412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha