لوله‌های نفتی  مسیر کرکوک_ بانیاس برای شرایط امروز اقلیم کردستان مناسب نیستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ شماری از استادان دانشگاه از محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق خواستند از خطوط نفتی بانیاس برای فروش نفت اقلیم کردستان استفاده کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از زمن، خطوط نفتی بانیاس در جاهای زیادی شکسته شده‌اند در بعضی مناطق هم که قطعه‌هایی از این خطوط  نمایان شده‌اند و لوله های نفتی به سرقت رفته و به فروش رسیده‌اند.

  • مبلغ 8 تا 12 میلیارد دلار پول لازم است

انجام فرآیند اصلاحات این لوله‌ها به مدت 3 سال طول می‌کشد آن هم در شرایطی که هر روز به صورت مداوم فعالیت شود و هیچ مشکلی پیش نیاید و روابط و همکاریهای خوبی میان عراق و سوریه و نیروهای مسلح اپوزیسیون سوریه که بر علیه بشار اسد مبارزه می‌کنند وجود داشته باشد و همزمان دولت آمریکا هم با انجام این فرآیند موافقت کند چون این اقدام نقض آشکار تحریم‌های آمریکا بر علیه دولت بشار اسد است.

این خطوط نفتی از سال 1950 تا  1952 به طول 891 کیلومترساخته شده‌اند. و بیش از 35 سال است که نفت از این لوله‌ها عبور نکرده است. به خاطر این خطوط دولت بعث سوریه از سال 1970 هر روز برای دولت بعث بغداد نزاعی ایجاد می‌کرد و از آنها مالیات و هزینه گمرک بیشتری درخواست می‌کرد و بسیار سیاسی و غیرحرفه‌ای از این خطوط برعلیه عراق بهره‌برداری می‌کرد از این رو دولت عراق ناچار شد تا به ترکیه و خطوط نفتی عراق _ ترکیه پناه ببرد تا از طریق بندر جیهان فعالیت کنند.

سخن آخر این است که فروش نفت اقلیم کردستان به راه‌حل فوری نیاز دارد، آن هم تنها توسط ترکیه و خطوط نفتی عراق ترکیه امکان پذیر است. همه اظهاراتی که درباره خطوط نفتی بانیاس در امتداد مرز کشور اردن ارائه می‌شوند در خصوص لوله‌های نفتی عراق _ عربستان سعودی است که در حال  حاضر سعودیها آنها را در اختیار خود درآورده‌اند و این لوله‌ها را برای استفاده خود به کار می‌برند، و برای شرایط فعلی اقلیم کردستان و عراق مناسب نیست. هر کدام از این راه‌حلها به  زمان و پول زیادی نیاز دارند، بیشتر از آن مقداری که دولت عراق می‌تواند فراهم کند لازم دارد.

بنابراین همه گفته‌هایی که در مورد پالایش نفت اقلیم کردستان ارائه می‌شوند بازهم از نظر اقتصادی به صرفه نیستند. بازار داخلی کردستان فقط جوابگوی هزینه کردن 150 هزار بشکه نفت در روز است. مقدار تولید روزانه پالایشگاههای کردستان حدود 430 هزار بشکه است.

به دلیل اینکه کشورهای عراق و ایران و سوریه با نرخ حمایتی ارزان تولیدات نفتی و بنزین برای شهروندان خود فراهم می‌کنند پالایشگاههای اقلیم کردستان نمی توانند هیچگونه صادراتی به این بازارها داشته باشند. برای مثال اگر با نرخ بازرگانی نفت خام را خریداری کنند و آن را پالایش کنند قیمت تمام شده یک لیتر از بنزینی که در این فرآیند تولید می‌شود با احتساب قیمت کنونی هر بشکه نفت در حدود 80 دلار،  بیشتر از 900 دینار خواهد بود. اما دولت عراق آن را با 450 دینار به فروش می‌رساند این امر درباره ایران و سوریه هم صدق می‌کند.

صادرات از طریق تانکرهای باری به کشورهای دور نیز نیازمند صرف کردن هزینه سنگین حمل و نقل است باز هم این امر از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

متن نامه‌ی استادان و فرهیخته‌گان بدین شرح است:

آقایان محمد شیاع سودانی نخست وزیر و حیان عبدالغنی وزیر دادگستری

با سلام

ما بعنوان استادان و روشنفکران عراقی در اقلیم کردستان از شما می‌خواهیم که کمپانی ملی سومو از لوله‌های نفتی ترکیه به بندر جیهان استفاده نکند و با کمک گرفتن از لوله‌های نفتی مسیر کرکوک_بانیاس صادرات نفت اقلیم کردستان را از سر بگیرند.

از شما بزرگوارن می‌خواهیم بیش از این منتظر پاسخ دولت ترکیه نباشید چون این کشو اجازه صادرات نفت اقلیم را صادر نمی‌کند مگر اینکه بر اساس شروط خودش (به نفع خودش) باشد. پول حاصل از آن را هم در جنگ(حملات نظامی) همیشگی خود بر علیه ملت کرد به کار می‌برد.

با سپاس و احترام

  1. محمد حمد امین رسول / استاد دانشگاه راپرین
  2. عبدالله خدر احمد استاد مدرسه
  3. رنج رسول احمد / استاد دانشگاه راپرین
  4. علی حمد رسول استاد دانشگاه راپرین
  5. پیروت ابوبکر حسین / روشنفکر
  6. عبدالله حمد عبدالله استاد دانشگاه راپرین
  7. کرکار علی عبدالله / روشنفکر
  8. قادر رسول حسن /روشنفکر
  9. راستی علی عبدالله استاد دانشگاه راپرین
  10. هنر علی رسول /روشنفکر
  11. آرام حسن رسول استاد دانشگاه راپرین
  12. قادر رسول ملا استاد
  13. دابان رسول حسن استاد دانشگاه
  14. خدر رسول استاد
  15. موعید علی عبدالله مهندس
  16. رسول قادر وکیل دادگستری
  17. پیشرو حمد رسول مهندس
  18. رهبر محمد حسن استاد
  19. فاطمه علی حسین استاد
  20. خدیجه عبدالله محمود مهندس

کد خبر 2756362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha