تغییر در ماده های 13 و 14 لایحه بودجه، به نفع کرد است/ مخالفان، توضیح دهند که این تغییرات چرا به زیان کردهاست؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان، ضمن تقدیر از عملکرد فراکسیون اتحادیۀ میهنی کردستان در کمیسیون مالی مجلس عراق، تغییرات مادههای 13 و 14 لایحه بودجه عراق را به نفع کردها دانست و در اظهاراتی به کردپرس گفت: مخالفان این ادعا، توضیح دهند که تغییرات تصویب شده چرا به زیان کردهاست؟

کردپرس

پس از آن که تغییراتی در دو مادۀ 13 و 14 لایحۀ بودجۀ عراق در کمیسیون مالی مجلس نمایندگان این کشور، تصویب شد، جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان واکنش‌های متعدد و متفاوتی دربارۀ این تغییر نشان دادند. اتحادیۀ میهنی کردستان که به اعمال تغییرات رأی موافق داده بود معتقد است که این تغییرات به نفع کردهاست.

خبرگزاری کردپرس از عضو رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان خواست تا توجیه این حزب را در خصوص انتفاع اقلیم کردستان از تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه تشریح کند. نیازی هورامانی عضو رهبری اتحادیۀ میهنی و معاون مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی در اربیل، به کردپرس گفت: "اتحادیۀ میهنی کردستان بدون هیچ تردیدی هر آن چه در راستای منافع کردها باشد آن را انجام می‌دهد خواه این امر به نفع اتحادیۀ میهنی باشد خواه به زیان این حزب باشد. ما معتقدیم که آنچه در کمیسیون مالی مجلس نمایندگان عراق رخ داده است در راستای منافع کردها و کارمندان اقلیم کردستان است. جای بسی شگفتی که کسانی مخالف تصویب و اعمال این تغییرات هستند در حالی که بخشی از لایحه تصویب شده تأکید می‌کند که باید 10 درصد از حقوق کارمندان اقلیم کردستان که در مدت دو سال گذشته کسر شده است به آنان پرداخت شود. مخالف اصلی تغییرات تصویب شده، حزب دمکرات کردستان است. حزب دمکرات با تمامی تصمیمات و رخدادهایی که مطلوب خودش نباشد، مخالفت می‌کند".

نیازی هورامانی حمایت از تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه عراق را دستاوردی برای فراکسیون اتحادیۀ میهنی کردستان به شمار آورد و آن را از هر نظر در راستای منافع کردها دانست و در پاسخ به پرسش کردپرس که «نفع این تغییرات برای کردها چیست؟» گفت: من عکس همان پرسش را مطرح می‌کنم لطفاً مخالفان پاسخ دهند که زیان این تغییرات برای کردها چیست؟

پس از آن که روز 22 ماه مه 2023 تنشی کم‌سابقه در پارلمان کردستان بر سر فعالسازی کمیسیون عالی انتخابات در میان حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی کردستان رخ داد، مقامات و شخصیت‌های سیاسی هر دو حزب، مواضع تندی اخذ کردند. رئیس پارلمان کردستان که با استفاده از اختیارات خود و بر اساس ماده 18 قوانین داخلی پارلمان، نشست آن روز را تعطیل کرده و به تاریخ دیگری موکول کرده بود با نهادهای مربوطه و از جمله هیأت قضایی، ریاست اقلیم کردستان و کمیسیون عالی انتخابات مکاتبه و اعلام کرد که هر مکاتبه‌ای که از سوی پارلمان کردستان با آنان انجام شود و فاقد امضای رئیس پارلمان باشد، خالی از اعتبار قانونی است و نباید ملاک عمل قرار گیرد. این در حالی است که هیمن هورامی، معاون رئیس پارلمان مدعی است که در غیاب رئیس پارلمان، از اختیارات قانونی معاونت پارلمان استفاده کرده و با مدیریت جلسه، قانون فعالسازی کمیسیون عالی انتخابات را به رأی گذاشته و این قانون و با رأی 58 نماینده پارلمان تصویب شده است.

ریواز فایق رئیس پارلمان کردستان روز شنبه 27 ماه مه 2023 با برگزاری سمیناری به موضوع تنش در پارلمان کردستان پرداخت و تازه‌ترین مواضع خود و اتحادیۀ میهنی کردستان را در این خصوص بیان کرد. نیازی هورامانی معاون مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی در اربیل که در این سمینار حضور داشت دربارۀ آن به کردپرس گفت: تصمیمی که رئیس پارلمان اقلیم کردستان در روز 22 ماه مه درباره تعطیل کردن نشست پارلمان گرفت بر مبنای اختیارات قانونی‌اش با استناد به ماده 18 قوانین داخلی پارلمان بوده و جلسه پارلمان بر اساس اعلام رئیس پارلمان خاتمه یافته بود. بنابراین هر طری که در آن روز تصویب شده است فاقد بهای قانونی خواهد بود. زیرا معاون پارلمان زمانی می‌تواند جلسه را در غیاب رئیس پارلمان اداره کند که نشست پارلمان ادامه داشته و خاتمه نیافته باشد. این در حالی است که نشست آن روز خاتمه یافته اعلام شده است.

نیازی هورامانی عضو رهبری اتحادیۀ مهینی کردستان همچنین با تأکید بر غیرقانونی بودن مصوبۀ روز 22/ 5/ 2023 پارلمان به کردپرس گفت: "من از چندین نماینده پارلمان به اطلاعاتی دست یافته‌ام که هیچ گونه رأی گیری در آن روز انجام نشده است بلکه یک فایل ضبط شده که از پیش آماده شده بود به عنوان سند رأی‌گیری ارائه شده است. از سوی دیگر، کمیسیون عالی انتخابات نهادی است که باید تمام جریان‌های کردستانی بر آن توافق کنند. این در حالی است که اتحاد اسلامی، جماعت عدالت کردستان و اخیراً جنبش تغییر بر فعالسازی و فعالیت کمیسیون رضایت نداده­­اند. بنابراین نه رأی گیری انجام شده، نه کمیسیون فعال شده است، نه اتحادیۀ میهنی کردستان چنین فشارهایی را می‌پذیرد و نه حاضر است انتخاباتی این چنین برگزار کند. این بازی مضحکی است که انجام شده است".

علیرغم اصرار و تأکید اتحادیۀ میهنی در خصوص غیرقانونی بودن مصوبه فعالسازی کمیسیون عالی انتخابات، «هندرین محمد» رئیس این کمیسیون –که از حزب دمکرات کردستان است- اعلام کرد که در هفتۀ جاری مقدمات آماده‌سازی زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخابات را آغاز خواهند کرد. نیازی هورامانی موضع اتحادیۀ میهنی در این خصوص به کردپرس گفت: "در پارلمان کردستان در خصوص اعضای کمیسیون رأی گیری نشده است و این کمیسیون فاقد مشروعیت قانونی است. نمایندگان اتحادیۀ میهنی، جماعت عدالت، اتحاد اسلامی و جنبش تغییر در جلسات کمیسیون شرکت نخواهند کرد و در این میان تنها رئیس کمیسیون و یک عضو دیگر باقی می‌مانند پس جلسات کمیسیون برگزار نخواهد شد. (حدنصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون، مشارکت حداقل 5 نماینده کمیسیون است) بنابراین اتحادیۀ میهنی کردستان زیر بار انتخاباتی نخواهد رفت که بر سر کمیسیون و قانون انتخابات توافق نشده باشد."

کد خبر 2756261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha