صادرات نفت اقلیم کردستان شاید وقتی دیگر

سرویس جهان- شبکه سی ان بی سی آمریکا از گره خوردن مسئله صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، با مسائل امنیتی خبر داد و ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را در آینده ای نزدیک بعید دانست.

به گزارش کردپرس، نفت اقلیم کردستان عراق که از طریق ترکیه به بازارهای جهانی صادر می شود، دو ماه قبل پس از برنده شدن دولت مرکزی عراق در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان، متوقف شد. 

شبکه سی ان بی سی آمریکا در گزارشی از پیوند خوردن مسئله صادرات نفت اقلیم کردستان با مسائل دیگری همچون جریمه شدن ترکیه در این پرونده، عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق به بهانه مقابله با پ.ک.ک و مسئله سهم عراق از آب فرات خبر داده است.

همچنین هم‌زمانی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه با این اتفاق در عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان تاثیر داشته است. کارشناسان مسائل انرژی به سی ان بی سی گفته اند انتظار نمی رود تا قبل از نهایی شدن فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان از سر گرفته شود.

لاوک غفوری، سخنگوی سابق دولت اقلیم کردستان عراق به این شبکه خبری گفته است عراق در سال ۲۰۱۸ شکایت دیگری علیه ترکیه در خصوص نفت اقلیم کردستان عراق نزد دیوان داوری بین‌المللی در پاریس ثبت کرده است. ترکیه خواستار پس گرفتن این پرونده از سوی بغداد است اما بغداد تاکنون امتناع کرده است.

یروان سعید، پژوهشگر مسائل کردها در موسس عرب گولف، به سی ان بی سی آمریکا گفت که شاید آنکارا بخواهد مذاکرات بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را به مسائل دیگری مانند منابع آب رودخانه فرات و عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان و شنگال گره بزند.

بلال وهاب کارشناس مسائل کردها در موسسه واشنگتن نیز معتقد است ترکیه قصد دارد از بغداد بخواهد از جریمه ۱.۵ میلیارد دلاری پرونده قبلی صرف نظر کرده و پرونده فعلی را هم پس بگیرد.

 او نیز معتقد است که با توجه به اینکه ترکیه از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان زیاد زیان نمی بیند، برنده انتخابات ترکیه، احتمالا از این مسئله برای کاستن از سهم آبی عراق از سرچشمه‌های آب ترکیه و کسب امتیازات اقتصادی و سیاسی دیگر استفاده خواهد کرد.

کد خبر 2756140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha