استاندار: امسال زوار بیشتری از مرز باشماق برای اربعین استقبال می کنند

استاندار کردستان گفت: مرز فرصت بسیار خوبی برای توسعه استان است و در همین راستا ارتباط عمیقتر با اقلیم کردستان عراق با جدیت دنبال می شود.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه ستاد اربعین حسینی (ع) استان با محوریت کمیته هماهنگی روابط خارجی، گفت: دولت و رئیس جمهور نگاه مثبتی به موضوع مرز و ارتباط عمیق با کشور عراق دارند و بر لزوم جدیت در این رابطه تاکید شده است.

وی استفاده بهینه از مرز را موجب رفع خیلی از مشکلات دانست و افزود: ما در طول سال های گذشته شاید چند هزار برگ تفاهم نامه و توافقات چندجانیه با اقلیم کردستان عراق داشتیم اما پنج درصد آنها اجرایی نشده است.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه دنبال کار تشریفاتی و رسانه ای نیستیم، اظهار کرد: رئیس جمهور به استانداران مناطق مرزی اختیار تام داده که ارتباط خوبی با کشور عراق برقرار کنند.

زارعی کوشا با اشاره به لزوم استفاده از مرز و ارتباط بیشتر با طرف عراقی برای توسعه توریسم درمانی و کسب درآمد از طریق آموزش های فنی و حرفه ای، ادامه داد: یکی از نمونه کارهایی که عملیاتی شد، اربعین سال گذشته بود که با همکاری استاندار سلیمانیه بسیار خوب انجام شد.

وی با بیان اینکه اعزام زائران اربعین به خوبی مدیریت شد، یادآور شد: اربعین پارسال تجربه خیلی خوبی بود اما ضعف هایی نیز داشتیم که البته اجتناب ناپذیر بود.

استاندار کردستان با اشاره به برنامه ریزی برای سفر به اقلیم کردستان عراق و تقدیر از استاندار سلیمانیه بابت همکاری خوب در اربعین سال گذشته، بیان کرد: پیش بینی می شود امسال شاهد استقبال بیشتری از زائران برای تردد از مرز باشماق باشیم که باید زمینه ارائه خدمات بهتر فراهم شود.

زارعی کوشا مشکل عمده اربعین سال گذشته را بحث حمل و نقل در آنسوی مرز به ویژه حین برگشت زائران عنوان کرد و گفت: امسال باید با برنامه ریزی خوب، کاری کنیم که زائران دچار مشکل نشوند.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان هم بر لزوم تامین امنیت زائران اربعین توسط طرف عراقی و تعهد چندین شرکت برای حمل و نقل زوار تاکید کرد و اظهار کرد: موکب های بیشتری در اقلیم و مسیر کربلا و نجف، ایجاد شود.

سردار سیدصادق حسینی افزود: به نظر می رسد، فراهم کردن شرایط برای تردد زائران اربعین با استفاده از خودرو شخصی در راستای حمل و نقل آسان تر و توسعه تجارت ضروری است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان نیز اظهار کرد: پس از گشایش این دفتر در کردستان، ایجاد کمیته هماهنگی روابط خارجی استان با هدف توسعه روابط اقتصادی و نظام مند کردن ارتباطات خارجی در دستور کار قرار گرفت.

صادق خدرویسی به نشست استانداران مرزی با استانداران منطقه اقلیم کردستان عراق در ارومیه در ۱۱ و ۱۲ خرداد امسال اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه آموزش فنی و حرفه ای با طرف عراقی مکاتبه داشتیم و هنوز جوابی دریافت نشده و محور مذاکرات ارومیه خواهد بود.

کد خبر 2756118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha