مهاباد فاقد دستگاه بی خطر سازی زباله‌های عفونی/ارومیه ظرفیت زباله‌های این شهر را ندارد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۳۸ دستگاه بی خطرساز زباله‌های عفونی فعال در استان آذربایجان غربی وجود دارد ولی در حال حاضر مهاباد تنها شهر فاقد این دستگاه است.

به گزارش کردپرس، از ایرنا؛ فاروق سلیمانی اضافه کرد: هم اکنون ۱۴ شرکت سایت بی خطرساز زباله‌های عفونی سطح استان را مدیریت می‌کنند و براساس گزارش‌های موجود روزانه نزدیک به یک تُن زباله عفونی در مهاباد تولید می‌شود.

او افزود: زباله‌های عفونی تولید شده این شهرستان به صورت روزانه به مرکز استان منتقل می‌شود ولی اخیرا شنیده شده متولی مربوطه در مرکز استان هشدار داده ظرفیت بی خطرسازی زباله‌های عفونی شهرستان مهاباد را ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه پسماندهای ویژه بخصوص عفونی در صورتی که ساماندهی نشود، خود باعث و منشا بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد، ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، تولیدکننده‌های پسماندهای عفونی از جمله درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها باید نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خود اقدام کنند.

روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم زباله عفونی در مهاباد تولید می‌شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم انواع زباله‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان تولید می‌شود.

امید صادق امیری اضافه کرد: سرانه تولید زباله عفونی برای هر تخت در مهاباد ۲.۸ کیلوگرم است که در حد میانگین استاندارد کشوری قرار دارد.

او با اشاره به اینکه تنها دستگاه بی خطر ساز بیمارستان خراب شده و غیرفعال است، افزود: نبود این دستگاه برخی ایام موجب دپوی زباله در بیمارستان شد بطوریکه طی چند ماهه گذشته حجم زباله ها به بیش از ۲۰ تُن رسیده بود.

صادق امیری با بیان هم اکنون روزانه چهار تُن زباله عفونی از طریق بخش خصوصی جهت بی خطر سازی به مرکز استان منتقل می‌شود، بیان کرد: حجم دپوی زباله در بیمارستان اکنون به حداقل رسیده و تلاش می‌کنیم تا دفع و بی خطر سازی کامل آن روزانه نسبت به انتقال آن به مرکز استان اقدام شود.

او تاکید کرد: هزینه‌های انتقال و جمع آوری زباله‌های عفونی به صورت فعلی بسیار زیاد است و ماهانه تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای شبکه هزینه دارد.

دستگاه بی خطر سازی با ۱۱ میلیارد ریال برای بیمارستان خریداری شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: با تامین هزینه ۱۱ میلیارد ریالی یک دستگاه بی خطر ساز خریداری و طی ماه جاری (خرداد ماه) در شهرستان مستقر خواهد شد.

صادق امیری ادامه داد: با راه اندازی این دستگاه ضمن حل مشکلات بی خطرسازی زباله‌های عفونی بیمارستان از صرف هزینه ماهانه انتقال آن به مرکز استان جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 2756099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha