22 هزار صندوق مشکوک و 6 میلیون رأی بی صاحب وجود دارد/در برخی مناطق آرای حزب چپ سبز به صندوق MHP ریخته شده است

سرویس ترکیه - رئیس سابق سازمان آمار ترکیه با بررسی آمار برخی صندوق ها در کردستان ترکیه مدعی احتمال تقلب گسترده در برخی استان ها به نفع اردوغان و MHP شد.

به گزارش کردپرس، بیرول آیدمیر رئیس سابق سازمان آمار ترکیه (TÜİK) و مشاور ارشد رئیس حزب خوب، در سخنانی مدعی وجود 22 هزار صندوق مشکوک و 6 میلیون رای بی صاحب در انتخابات 14 می شد. او همچنین با مقایسه نتایج برخی صندوق ها در کردستان ترکیه، از امکان شمرده شدن آرای حزب چپ سبز به نام حزب حرکت ملی (MHP) خبر داد.

آیدمیر در گفتگو با  روزنامه جمهوریت، گفت: «22 هزار صندوق رای مشکوک وجود دارد که جمعا 6 میلیون رای از آنها بیرون آمده است.او همچنین از وقوع بی نظمی ها و رفتارهای خلاف قانون در روند رای گیری و هنگام شمارش آرا در هیأت عالی انتخابات خبر داد.

ییرول آیدمیر گفت: «نزدیک به 22 هزار صندوق دارای این شرایط هستند. تعداد کل رای دهندگان در این صندوق ها تقریباً 6 میلیون نفر است. تعداد آرای غیرعادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در مجموع چیزی در حدود 775 هزار تا 836 هزار رای است. این آمار نیز تفاوتی در حدود 1.47 درصد تا 1.58 درصد به وجود می آورد.»

 آیدمیر استان‌های اورفا، مالاتیا، ارزنجان، سیرت، تُکات، مرعش، آدی یامان و ختای را به عنوان استان هایی که بیشترین آمار آرای مشکوک را دارند، برشمرد. بیشتر این استان ها استان هایی هستند که در سال اخیر درگیر حادثه زمین لرزه شده اند. برای مثال نرخ مشارکت در صندوق شماره 1161 دیاربکر 98 درصد است. در همین صندوق به طرز عجیبی میزان آرای باطله 0 درصد است و اردوغان 99 درصد آرای این صندوق را به دست آورده است.» 

آیدمیر، با اشاره به اینکه در انتخابات 14 می استان های شرقی (کردستان ترکیه) به یکی از بلوک های رای MHP تبدیل شده اند، گفت: «برای مثال 100 درصد آرای صندوق شماره 1102 در شهرستان حران استان اورفا متعلق به MHP است. (شهری که شهروندان آن را عمدتا کردها تشکیل می دهند.) وضعیت مشابهی در صندوق رای شماره 1068 در شرناخ رخ داده است. با این حال، مجموع آرای MHP در کل شهرستان 9.29 درصد است.»

او با اشاره به اینکه ممکن است آرای حزب چپ سبز در برخی از صندوق ها به عنوان آرای MHP  شمرده شده باشند، گفت: ««نرخ آرای MHP در صندوق 1240 در شهر جزیر (جیزره) در استان شرناخ 87.59 درصد است. میزان آرای دریافتی MHP در این استان در مجموع 3.25 درصد است. در این صورت می توان فهمید که آرای حزب چپ سبز ممکن است برای MHP نوشته شده باشد.»

 آیدمیر با تاکید بر اهمیت امنیت انتخابات گفت: «ما باید در هر صندوقی حضور داشته باشیم. اگر ما مراقب امنیت صندوق های رای باشیم، در این انتخابات پیروز خواهیم شد. صندوق های مشکل دار نیز شناسایی شده اند. باید به این صندوق‌ها توجه ویژه شود.»

کد خبر 2756048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha