درگیری بین وزارت کشور و هیات عالی انتخابات در ترکیه

سرویس ترکیه - کشمکش بین وزارت کشور و هیات عالی انتخابات در ترکیه باعث شد تا تمام لپ تاپ های شهرداری های تحت کنترل AKP در کردستان ترکیه و سایر نقاط جمع آوری شوند.

به گزارش کردپرس، به دستور وزارت کشور ترکیه کلیه لپ تاپ های موجود در شهرداری های تحت مدیریت شهرداران انتصابی دولت AKP جمع آوری و تحویل پلیس شد.

اداره کل فناوری اطلاعات که زیر نظر وزارت کشور است، با مراجعه به هیأت عالی انتخابات (YSK) خواستار ارائه اطلاعات انتخابات به آن ها شد. این درخواست توسط YSK به دلیل عدم موافقت عمومی رد شد.

در پی رد این درخواست، وزارت کشور دستور کتبی به استانداران، فرمانداران، ژاندارمری و نیروی انتظامی جهت جمع آوری اطلاعات صادر کرد. با این حال، این سفارش و گزارش اطلاعات نیز توسط YSK ممنوع شد.

از یک سو بحث در مورد درخواست های وزارت کشور برای تاسیس یک نهاد موازی برای نظارت بر نتایج انتخابات همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر مشخص شد که سلیمان سویلو دستور جدیدی را به شهرداری های تحت مدیریت سرپرستان انتصابی ارسال کرده است. بر اساس اطلاعات دریافتی؛ لپ تاپ های متعلق به پرسنل شهرداری دیاربکر تحت مدیریت سرپرستان انتصابی جمع آوری و تحویل ژاندارمری و عوامل امنیتی داده شد.

این امر به دستور سویلو انجام شده است.  همچنین اعلام شده؛ رایانه ها به صورت موقت جمع آوری شده و یک روز پس از انتخابات در تاریخ ۱۵ می (دوشنبه) تحویل شهرداری ها داده می شود. گفته می شود در هر شهرداری بین ۵ تا ۱۵ کامپیوتر به پلیس و ژاندارمری تحویل داده شد.

همراه با این کامپیوترهای جمع آوری شده، همچنین بسیاری از اوراق A۴شهرداری ها نیز به ژاندارمری و حراست تحویل داده شد.

گفتنی است، درگیری و مشاجره بین هیات عالی انتخابات و وزارت کشور از آنجایی آغاز شد که وزارت کشور تصمیم گرفت یک نهاد موازی برای نظارت بر انتخابات ایجاد کند تا اولین کسی که از نتیجه انتخابات مطلع می شود شخص وزیر کشور باشد، با این حال به دلیل غیر قانونی بودن وجود جنین نهادی در وزارت کشور، هیات عالی انتخابات با این موضوع مخالف کرد. درگیری ها بر سر این نهاد موازی همچنان ادامه دارد/.

کد خبر 2755630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha