AKP به گمانه‌زنی‌ها در مورد اوجالان دامن می‌زند

سرویس ترکیه - «جاهد کرکزاک» عضو هیأت مرکزی تصمیم گیری حزب چپ سبز اعلام کرد که AKP جهت ماندن در قدرت به گمانه‌زنی‌ها درمورد «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی PKK دامن می‌زند و همچنین انزوای اجباری علیه اوجالان را سیاستی علیه کل جامعه ترکیه دانست.

به گزارش کردپرس، «جاهد کرکزاک» عضو هیأت مرکزی تصمیم گیری حزب چپ سبز، گفت که حزب عدالت و توسعه(AKP) برای ماندن در قدرت به گمانه زنی ها درباره «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی حزب کارگران کردستان(PKK) دامن می زند. او همچنین انزوای اجباری علیه اوجالان را سیاستی علیه کل جامعه ترکیه توصیف کرد.

به نوشته آژانس خبری مزوپوتامیا، «جاهد کرکزاک» عضو هیأت مرکزی حزب چپ سبز و کاندیدای پارلمانی حزب چپ سبز و نامزد نمایندگی از منطقه۲ حوزه انتخاباتی بورسا، سیستم انزوای اجباری علیع اوجالان در زندان امرالی و گمانه‌زنی‌های دولت در این مورد را ارزیابی کرد.

کرکزاک به گفتگوهایی که حاکمیت با عبدالله اوجالان دارد اشاره کرد و گفت: «آقای اوجالان عامل مهمی در حل مسائل جامعه ترکیه است و در واقع نقش آقای اوجالان همیشه امیدی برای آینده ترکیه و همزیستی مردم ترکیه بوده است. مهم‌ترین تجربه این مسئله نیز پروژه حل مسئله کرد در ترکیه بود و به همین دلیل باید دیدارهایی صورت پذیرد.»

کرکزاک در ادامه با اشاره به اینکه دولتAKP برای از دست ندادن قدرت به همه ابزارها متوسل می شود، یادآور شد که AKP در مقاطع مهمی با عبدالله اوجالان دیدارهایی داشته است. او افزود: «دولت AKP یک دولت عملگرا و ماکیاولیستی است. این یک سیاست قاعده‌مند نیست. به عنوان مثال در جریان انتخابات گمانه‌زنی‌هایی مانند اینکه AKP با اوجالان ملاقات کرده است، مطرح شد. آیا AKP ممکن است با این گمانه‌زنی‌ها پیروز شود؟ دیدارها و بحث‌ها در این خصوص صادقانه نیست. در حال حاضر دستور کار دولت AKP انتخابات است و باید قبل و بعد از انتخابات دیدارهایی داشته باشند، باید در مورد مسائل اجتماعی از دیدگاه اوجالان خبر داشته باشند. واضح است که اگر این مهم صورت می پذیرفت این موضوع کمک بزرگی به دموکراتیک شدن جامعه ترکیه می کرد.»

کرکزاک همچنین واکنش ها درباره این دیدارها را نتیجه تاثیر اوجالان بر سیاست ترکیه دانست و گفت: «درست به این دلیل که سیاست ترکیه به تجربه او ایمان آورد، وی نقش تعیین‌کننده‌ای به دست آورد اما متاسفانه حاکمیت فعلی به شیوه‌ای غیراخلاقی رفتار می‌کند و گهگاه با آقای اوجالان همانند یک ابزار سیاسی رفتار می کند. این مسئله هم برای جامعه ترکیه، هم برای کردها و هم برای اوجالان ناعادلانه است. این یک روش غیراخلاقی در سیاست است.»

کرکزاک در پایان با اشاره به اینکه انزوای اجباری بزرگترین اشتباهی است که در جامعه ترکیه صورت می‌پذیرد، افزود که عبدالله اوجالان می تواند کمک بزرگی به تحقق صلح اجتماعی در ترکیه کند.

کد خبر 2755626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha