۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری کردستان هزینه شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تا کنون ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی، برای انجام و اجرای عملیات طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کردستان هزینه شده است.

به گزارش کرد پرس، بهزاد شریفی پور گفت: در دشت های شرقی که ۸۰ درصد آبخوان های استان را دارد و از نظر تراز آبی وضعیت مناسبی ندارد وضعیت متفاوت بوده و پروژه های آبخوانداری به اجرا درآمده است.

وی اظهار کرد: در ۲ سال ۸۵ هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت و در قالب ۱۹ زیر حوزه در ۱۰ شهرستان استان اجرایی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: ملاک و معیار اجرای این طرح ها حوزه های بحرانی، فرسایشی و سیل خیز است که شرایط نامناسبی دارد و مراکز روستایی را تهدید می کند.

شریفی پور ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی در این مسیر هزینه و طرح های مورد نظر بهره برداری شد که با استفاده از آن توانستیم ۵۰ میلیون مترمکعب رواناب را در این ۲ سال در حوضه های تحت پوشش منابع آبخیز داری مدیریت کنیم و به کشاورزی منطقه رونق دهیم.

وی با بیان اینکه امکان اجرای آبخیزداری در همه نقاط استان فراهم است، یادآور شد: اجرای این طرح ها مورد استقبال مردم است به گونه ای که فرهنگ و دانش بومی آن در جوامع محلی نهادینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: این طرح ها ارزان تمام می شود و اجرای آن راحت است و از سویی نتایج ارزشمندی را داشته به گونه ای که در مناطق سیل خیز توانسته تا ۷۰درصد احتمال بروز آن را کاهش داده و پوشش گیاهی را بسیار خوب تقویت کرده است.

شریفی پور گفت: در شرایط توپوگرافی استان در هر هکتار ۵۲۰ تا ۷۰۰ مترمکعب رواناب را به چشمه ها و سفره های زیرزمینی نفوذ دادیم و ضریب اطمینان برای تداوم زندگی حتی در مناطقی که خطر خشکسالی مردم را تهدید می کرد به جوامع محلی داده شد و در برخی مناطق مهاجرت معکوس را رقم زد.

کد خبر 2755615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha