افشاگری وزیرکشور ترکیه: برکناری شهردارهای HDP دستور اردوغان بود

سرویس ترکیه - سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در سخنانی دستور شخص اردوغان را دلیل برکناری شهرداران HDP اعلام کرد. 

به گزارش کردپرس، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در سخنانی به طور غیر مستقیم تمام مسئولیت برکناری شهردارهای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در کردستان ترکیه را بر عهده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) گذاشت و گفت که با دستور شخص اردوغان همه شهردارهای HDP برکنار شده و به جای آنها شهردارهای منصوب AKP بر سر کار گذاشته شده اند.

سویلو روز گذشته در تجمع غازی عثمان پاشای استانبول، با یادآوری موضوع برکناری شهرداران HDP گفت: «رئیس جمهور یک روز مرا صدا کرد و گفت سلیمان من از وجود شهردارهای HDP و PKK در شهرداری های جنوب شرقی (کردستان ترکیه) ناخرسند هستم. باید همین الان آنها را برکنار کنی. من هم به سرعت این امر را بر دیده منت نهادم.»

سویلو افزود: «تنها دو روز گذشت و من با یک عملیات اول صبح همه این شهردارها را از کار برکنار کردم. زیرا  آنها بودجه های دولتی را به PKK می دهند و آنها نیز این پول را با فشنگ به سوی سربازان ما شلیک می کنند.»

تنها دو ساعت پس از اظهارات سویلو بود که اردوغان با انتشار پیامی به شهروندان کرد نوشت: 

«برادران کرد عزیزم، تا امروز بزرگترین مبارزات را برای این انجام دادیم که حقوقی را که مثل شیر مادرتان بر شما حلال است، به شما بدهیم... قاعدتا برخی کوتاهی ها هم وجود داشته است، و کارهایی بوده که دلمان می خواسته بکنیم اما نتوانسته ایم. اما همه کارهایی که برای حقوق و آزادی ها برای ترکیه کرده ایم بر همه عیان است.»

برخی روزنامه نگاران مانند فاتح پرتقال، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی سوزجو این اعترافات را به عنوان سندی بر بی عدالتی و عدم وجود حقوق در کشور توصیف کردند.

گفتنی است، پیشتر HDP در انتخابات شهرداری ها که در تاریخ 31 مارس  2019  برگزار شده بود، 65 شهرداری را به دست آورده بود. اما به سرعت یعنی تنها دو روز پس از انتخابات حکم اخراج  6 شهردار HDP و 56 نماینده شورای شهر آن صادر شد. پس از آن نیز مجموعا شهردارهای 3 کلان شهر، 2 استان، 29 شهرستان و بخش برکنار شدند و به جای آنها شهردار های منصوب AKP بر صندلی شهرداری نشستند.

کد خبر 2755593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha