بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند سازوکارهایی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل است

سرویس سوریه - «مرح البیقاعی» سیاستمدار مخالف و تحلیلگر سوری ضمن درخواست از کشورهای عربی برای ایجاد سازوکارهایی مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، از کشورهای عربی خواست که مردم سوریه را نیز از این سازوکارها آگاه ساخته و یک هیئت مدیریت موقت برای آن ایجاد کنند.

به گزارش کردپرس، «مرح البیقاعی» سیاستمدار مخالف و تحلیلگر سوری در مصاحبه‌ای از کشورهای عربی خواست سازوکارهای فعالیت خود را مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای پایان دادن به بحران سوریه ایجاد کنند و مردم سوریه را نیز از این سازوکارها آگاه ساخته و یک هیئت مدیریت موقت برای آن ایجاد کنند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، «مرح البیقاعی» سیاستمدار و تحلیلگر مخالف سوری در مصاحبه با این آژانس خبری اظهار داشت: «تصمیم گرفته شد که دولت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگردد، این جایگاه بیش از ۱۰ سال است که خالی است. دولت‌های عربی باوجود مخالفت‌ برخی از آنها، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را پذیرفته‌اند.»

مرح در مورد تلاش‌های اتحادیه عرب برای بازگشت دولت دمشق به اتحادیه عرب اظهار داشت که این امر نیازمند سازوکارهایی است و بدون این سازوکارها و ضمانت اجرای آنها، هیچ شرطی قابل اجرا نیست.

مرح در ادامه گفت: «این کمیته از اتحادیه عرب برای نظارت بر بازگشت دولت دمشق به این اتحادیه تشکیل شد. این کمیته باید سازوکارهای مشخصی داشته باشد تا برای مردم سوریه چگونگی تعیین شروط اتحادیه عرب مشخص شود.»

مرح همچنین اظهار داشت که به عنوان اولین شرط که قابل مذاکره نیست باید همه زندانیان آزاد شوند و سازوکار اجرایی برای آن وجود داشته باشد و افزود: « ما اکنون با برخی از احزاب در کمیته اتحادیه عرب در ارتباط هستیم تا مرحله به مرحله این مسئله محقق شود. آزادی زندانیان شرط اول است.»

مرح در مورد کمک به بازگشت دولت دمشق به اتحادیه عرب و ارتباط آن با راه‌حل سیاسی گفت: «راه‌حل سیاسی مشخص است. قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل نیز مشخص است. انتقال سیاسی باید مطابق با مفاد این قطعنامه باشد. هر چیزی خارج از مفاد این قطعنامه، ثبات و امنیت دائمی برای بازگشت پناهجویان، بازسازی، ثبات در منطقه و سوریه را ایجاد نمی‌کند.»

مرح همچنین از طرف‌های درگیر در این مسئله خواست که ثبات در منطقه، بازگشت امن پناهجویان و راه‌حل سیاسی در کل سوریه و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ را تضمین کنند. زندانیان را آزاد کنند، یک هیئت برای حکومت موقت ایجاد کنند.»

کد خبر 2755538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha