حل مسئله کرد شرط لازم تحقق دموکراسی در ترکیه است/از صلح و زندگی در برابر جنگ و کشتار دفاع می کنیم

سرویس ترکیه - رئیس مشترک HDP تحقق دموکراسی در ترکیه را منوط به حل مسئله کرد در پارلمان ترکیه دانست. 

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی حل مسئله کرد را لازمه تحقق دموکراسی در ترکیه دانست و بر لزوم شرکت گسترده در انتخابات برای کسب بیشترین کرسی های نمایندگی در پارلمان این کشور تاکید کرد. 

بنا بر گزارش پایگاه رسمی HDP، مدحت سنجر روز گذشته در میتینگ شهر جزیر در استان شرناخ با انتقاد از سخنان اخیر سلیمان سویلو در تقدیر از تولید انبوه تسلیحات جنگی، حزب عدالت و توسعه (AKP) را به جنگ طلبی و ستایش از کشتار و مرگ متهم کرد. او ائتلاف حاکم یعنی ائتلاف AKP-MHP را ائتلافی بر پایه دشمنی با کردها توصیف کرد.

سنجر تخریب بناهای تاریخی و یادبود های کردها و ممنوعیت ها علیه زبان کردی از سوی دولت ترکیه را از نتایج دشمنی با کردها توصیف کرد و آن را بی نتیجه دانست.

او با اشاره به آماری که نشان می دهند استان شرناخ در کردستان ترکیه محروم ترین استان این کشور است، این را از نتایج جنگ طلبی دولت دانست و بر لزوم شرکت در انتخابات برای تغییر سیاست های مبتنی بر جنگ تاکید کرد. 

سنجر با اشاره به زندانی شدن بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی کرد در سال های اخیر، و تشکیل پرونده های اعتراضات کوبانی و انحلال حزب، زندانی های سیاسی کرد را به عنوان گروگان دولت ترکیه توصیف کرد و گفت که همه این ترفند ها باعث تسلیم شدن کردها در برابر دولت حاکم نشده است.

او با تاکید بر تمرکز HDP و حزب چپ سبز برای به دست آوردن بیشترین شمار کرسی در پارلمان ترکیه، هدف از این کار را تلاش برای یافتن راه حل برای مسئله کرد در پارلمان ترکیه دانست و گفت حل مسئله کرد در پارلمان ترکیه، راه را برای تحقق دموکراسی در این کشور هموار خواهد کرد.

رئیس مشترک HDP، انخابات آتی را انتخاب بین کسانی که ستایشگر جنگ و کشتار هستند، و کسانی که ستایشگر صلح و زندگی هستند؛ دانست. 

او با اشاره به اخباری که از تقلب وسیع برای تغییر نتایج انتخابات محلی گذشته در شرناخ خبر می دادند، لازمه پیروزی در انتخابات را نه تنها انداختن رای در صندوق ها، بلکه حفظ و حراست از صندوق های رای دانست و از مردم خواست تا لحظه آخر شمارش آرا از آرای خود محافظت کنند.

گفتنی است، مدحت سنجر که خود از شهروندان عرب اهل ماردین است، ابتدا و انتهای سخنرانی خود را به زبان کردی انجام داد.

کد خبر 2755492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha