۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
رویای کردهای ترکیه

سرویس جهان- کردهای ترکیه می گویند امیدوارند با شکست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی در انتخابات، از تبعیض موجود در کشور علیه خود نجات پیدا کنند.

به گزارش کردپرس، شبکه فرانس 24 در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه، نظر کردهای این کشور را درباره انتظاراتشان از این انتخابات پرسیده است. آنها متفق القول گفته اند امیدوارند با شکست اردوغان، فضا برای رفع تبعیض علیه کردها و سایر اقلیت ها در ترکیه فراهم شود.

شهروندان دو اقلیت علوی و کردزبانها به این شبکه خبری فرانسوی گفته اند محدودیت های شدیدی برای فعالیت اقلیتها در دوران حکومت رجب طیب اردوغان ایجاد شده است. برخی ساکنان مناطق زلزله زده کردنشین ترکیه نیز گفته اند با محرومیت های مضاعف در دریافت کمک های انسانی، به دلیل در اقلیت بودن مواجه شده اند.

 شهروندان کرد و علوی ترکیه به این شبکه گفته اند از میان نامزدهای ریاست جمهوری، کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک مخالفان اردوغان و مورد حمایت حزب کردگرای دموکراتیک خلقها را انتخاب می کنند و قصد دارند در انتخابات پارلمانی هم به نامزدهای حزب دموکراتیک خلقها رای دهند.

این شبکه نقطه قوت این انتخابات در ترکیه را همگام شدن اپوزیسیون ترکیه و کردها برای کنار زدن اردوغان از قدرت دانسته است.

چوما چیچک، پژوهشگر موسسه فرانسوی مطالعات آناتولی با بیان ناامیدی کردها از اردوغان گفت که کردها انتظار زیادی از اردوغان داشتند. اردوغان از 2007 تا 2012 اصلاحاتی در راستای بهبود وضعیت زبان و هویت کردی بویژه با ایجاد کرسی زبان کردی در دانشگاهها انجام داد. این اقدامات امید کردها به رفع تبعیض را افزایش داد. اما اردوغان بعدا با ناسیونالیست ها همراه شد که به معنی نگاه امنیتی و تروریستی به مسئله کردها بود.

برخی شهروندان کرد به فرانس 24 گفته اند از این که آزادانه در شهرهای غیر کردنشین ترکیه درباره هویت و زبان خود اظهارنظر کنند راحت نیستند زیرا با نگاههای متفاوت و ناراحت کننده مواجه می شوند.

چوما چیچک معتقد است در صورت پیروزی کمال قلیچداراوغلو، او روند صلح با کردها را از سر خواهد گرفت اما چون هیچ قولی نداده احتمال پیشرفت قابل ملاحظه در مورد مسئله کردها کم است.

فرهاد انجو، رئیس دفتر حزب کردگرای دموکراتیک خلقها در استانبول، درباره انتظارات کردها در صورت پیروزی اپوزیسیون بر اردوغان گفته است کردها انتظار دارند زبان کردی در ترکیه به رسمیت شناخته شود و قوانینی برای پیشرفت و توسعه دموکراسی در ترکیه تصویب شود.

اما او معتقد است هنوز شانس اردوغان برای پیروزی زیاد است و در صورت پیروزی او وضعیت برای کردها و دموکراسی در ترکیه بدتر خواهد شد.

کد خبر 2755487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha