سوریه و انتخابات ترکیه؛ محور اصلی نشست مسکو 

سرویس ترکیه - مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که محور اصلی بحث های دیدار مسکو به مسئله سوریه و بازگشت آوارگان سوری تعلق دارد. 

به گزارش کردپرس، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد که بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان منوط به همکاری با دولت دمشق، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا است.

مولود چاووش اوغلو امروز (چهارشنبه) برای شرکت در نشست چهارجانبه با همتایان خود از روسیه، ایران و سوریه در مسکو به روسیه سفر می کند. انتظار می رود چاووش اوغلو اولین دیدار رسمی خود را با فیصل مقداد همتای سوری داشته باشد.

تلاش طولانی مدت روسیه برای باز کردن کانال گفتگو بین ترکیه و دولت دمشق در سال گذشته نتیجه داد، و وزرای دفاع و روسای اطلاعات ترکیه، روسیه و سوریه در 28 دسامبر در مسکو دیدار کردند.

موضوع صلح با سوریه یکی از موضوعات مهمی است که این روزها به بحث اصلی محافل انتخاباتی ترکیه بدل شده و اپوزیسیون این کشور از آن دفاع می کند.

با این حال اردوغان نیز وعده داده است که بازگرداندن نزدیک به چهار میلیون آواره و مهاجر سوری را که برای فرار از فقر و جنگ به ترکیه گریخته اند، تسریع کند.

به نوشته دیلی صباح، رسانه نزدیک به دولت ترکیه، توافق با دمشق به عنوان پیش نیاز روند بازگردانی مهاجران سوری تلقی می شود.

مولود جاووش اوغلو نیز روز کذشته در سخنانی اعلام کرد که قرار است در نشست مسکو درباره عادی سازی روابط ترکیه و سوریه، مسائل بشردوستانه و بازگشت داوطلبانه، ایمن و با عزت پناهجویان به گفتگو با همتایان خود بپردازد.

پیشتر چاووش اوغلو در حاشیه اجلاس منطقه ای در سال 2021 با همتای سوری خود گفتگو گرده بود با این حال دو طرف اعلام کردند که این به معنای از سرگیری مذاکرات رسمی نیست.

آنچه که بدیهی است، دولت دمشق خواهان پایان حضور ترکیه در خاک سوریه است. 

مقامات ترکیه پیشتر ابراز امیدواری کرده اند که بازگشت آواراگان سوری در صورت همکاری دولت دمشق با آنکارا در زمینه مبارزه با نیروهای کرد در شمال و شرق سوریه، و پاکسازی آنها از منطقه، میسر شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که امروز راهی مسکو است، شب گذشته در سخنانی در یک برنامه زنده تلویزیونی محور اصلی دیدار مسکو را مسئله سوریه و آماده سازی شرایط لازم و مناسب برای بازگشت پناهندگان سوری عنوان کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به فعالیت های اخیر کشورش برای بازگرداندن آوارگان سوری گفت: «تاکنون 550 هزار پناهنده سوری به مناطقی که ترکیه از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده، بازگشته‌اند. برای بازگرداندن سایر پناهندگان سوری در ترکیه بایستی با دولت سوریه، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا همکاری شود.»

مولود چاووش‌اوغلو با اشاره به عفو پناهجویان سوری از سوی دولت دمشق که پیشتر صادر شده بود، گفت: «روند بازگشت بایستی با همگامی سازمان ملل متحد و به‌شکلی شفاف به پیش برده شود. دولت اسد در کل خواهان بازگشت پناهندگان سوری‌ است ولی در حال حاضر برای بازگشت این عده به کشورشان مسئله امنیت جانی و اینکه نیازهای آنها برآورد خواهد شد یا خیر مطرح است. به نظر می رسد که دولت اسد فعلا نمی تواند این نیازها را چندان برآورده کند.»  

گفتنی است، موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، در ماه های اخیر به یکی از چالش برانگیز ترین موضوعات روز بدل شده است. محور اصلی برنامه های حزب ظفر و نامزد مورد حمایت آن سینان اوغان بر روی بازگشت آوارگان سوری و دیگر مهاجران به کشورهایشان متمرکز شده است. 

کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون ترکیه نیز جند روز پیش اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات هرگز اجازه نخواهد داد که در صورت بی خانه بودن یک شهروند ترکیه، شهروندان خارجی در این کشور خانه دار شوند.

کد خبر 2755464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha