برای عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه، زمان بیشتری نیاز است

سرویس جهان- الکساندر مک کیور، کارشناس و ناظر مسائل سوریه تاکید کرد تحولات صورت گرفته در روند عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه کافی نیست و برای عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه، زمان بیشتری نیازاست.

به گزارش کردپرس، تحولات سوریه با اقدام کشورهای عضو اتحادیه عرب و ترکیه برای عادی سازی روابط با دولت مرکزی سوریه وارد مرحله دیگری شده است که به گفته کارشناسان، می تواند در راستای حل بحران این کشور و ثبات در این کشور قرار گیرد. آینده کردهای سوریه پس از عادی سازی روابط کشورهای مختلف با دولت مرکزی سوریه نیز حائز اهمیت است. به همین دلیل، کردهای سوریه که در مذاکرات قبلی خود با دمشق و با میانجیگری روسیه به هیچ نتیجه ای نرسیده اند اکنون و بر اساس برخی گزارشها، تلاش می کنند از کشورهای عربی، بویژه امارات متحده عربی برای تسهیل مذاکرات خود با دولت بشار اسد استفاده کنند. الکساندر مک کیور، کارشناس و ناظر مسائل سوریه در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس روند عادی سازی کشورها با سوریه را مهم اما ناکافی دانست.

او درباره تاثیر روند عادی سازی روابط کشورهای عربی بر کردهای سوریه گفت: به نظر من هنوز زود است درباره تاثیر طرح عادی سازی رابطه کشورهای عربی بر وضعیت کردها و اداره خودگردان کردی در سوریه اظهارنظر کرد. کردها در حال حاضر در حال ارتباط گیری با امارات برای به دست آوردن اهرم هایی در تعامل با دمشق هستند. اما باید منتظر ماند و دید که آیا اماراتی ها این قضیه را دنبال خواهند کرد و یا حتی بشار اسد به حرف های آنها گوش خواهد کرد یا نه.

کارشناس مسائل سوریه حملات مکرر پهپادی ترکیه به کردهای سوریه را جایگزین عملیات زمینی آنکارا علیه اداره خودگردان کردی دانست و افزود: من فکر می کنم که حملات پهپادی ترکیه علیه کردهای سوریه جایگزین عملیات زمینی گسترده این کشور علیه آنها شده است. این امر به این خاطر است که در حال حاضر، نه آمریکا و نه روسیه حاضر به دادن چراغ سبز به ترکیه برای انجام عملیات زمینی علیه کردهای سوریه نیستند. این حملات برای ترکیه هزینه کمتری دارد، نیروهای ترکیه را به خطر نمی اندازد و در عین حال فشار زیادی روی نیروهای دموکراتیک سوریه اعمال می کند.

مک کیور عادی شدن روابط میان دمشق و آنکارا در آینده ای نزدیک را بعید دانست و گفت: در مورد گفتگوهای چهارجانبه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه درباره عادی سازی رابطه ترکیه و سوریه باید گفت که لازم است اتفاقات زیادی روی دهد تا این مسئله نهایی شود. حتی اگر اپوزیسیون ترکیه در انتخابات هفته آینده ترکیه برنده شود مسائل مهمی در خصوص این مسئله هنوز وجود دارد.

او درباره علت دور از دسترس بودن عادی شدن روابط میان آنکارا و دمشق به کردپرس گفت: بشار اسد از ترکیه می خواهد نیروهایش را از خاک سوریه خارج کند اما حتی اگر ترکیه این کار را انجام دهد میلیونها نفر ساکن مناطق تحت اشغال ترکیه، در صورت خروج نیروهای ترکیه از سوریه، به سمت مرزهای ترکیه و ساکن شدن در این کشور هجوم خواهند برد. ترکیه نمی خواهد شاهد این اتفاق باشد. بنابراین، من فکر می کنم که به زمان بیشتری برای تحقق عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه نیازاست.

کد خبر 2755461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha