دلیل دشمنی اردوغان با کردها چیست؟

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش در یادداشتی به بررسی دلایل دشمنی اردوغان با کردها پرداخت.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش سیاستمدار دربندِ کُرد، و رئیس پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار یادداشتی دلیل اصلی دشمنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را با کردها، به نتیجه نرسیدن اردوغان از مذاکرات صلح با عبدالله اوجالان رهبر جزب کارگران کردستان (PKK) در روند مذاکرات صلح به نفع خود دانست. 

دمیرتاش در این یادداشت که در سایت رسمی اینترنتی او منتشر شد، با یاد آوری دست دادن اردوغان با دولت اسرائیل که پیشتر آن را دولت قاتل می نامید، همچنین دست دادن اردوغان با شاهزاده سعودی، و دوست نامیدن آنها، اذعان کرد که «اردوغان با قاتلان واقعی مشکلی ندارد».

دمیرتاش در ادامه با نقب زدن به ماجرای دیدارش با عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK در سال  2014 از زبان اوجالان نوشت که برای او تنها موضوع مهم تمرکز بر روی حل مسئله کرد و یافتن راهی برای صلح پایدار است. 

او در ادامه  با اشاره به یکی از آخرین دیدارهایش نوشت که چگونه اوجالان از آنها (هیأت HDP) خواسته است تا به عنوان نماینده مردم کُرد، فریب اردوغان و دولت او را نخورند و در صورتی که راه های تماس با اوجالان بسته شد، از فریب خوردن مردم از سوی دولت اردوغان جلوگیری کنند.

دمیرتاش پس از این به سه تاریخی اشاره کرد که اردوغان در آنها اعلام کرده است که «مسئله ای به نام مسئله کُرد وجود ندارد» بنابریان با این استدلال روند راه حل را به پایان رسانده است.

او در توضیح وقایع آن زمان نوشت: «نگرانی اردوغان زمین گذاشتن سلاح نبود، بلکه فقط اعلام آن قبل از انتخابات بود.»

این رهبر دربندِ کُرد افزود: «در ژوئن انتخابات برگزار شد و تنها دغدغه اردوغان این بود که «رئیس جمهور» شود. او می خواست قبل از انتخابات گفته اوجالان یعنی «اسلحه ها را زمین گذاشتیم» را برداشته و به رأی تبدیل کند و با به دست آوردن 400 نماینده قانون اساسی را به نفع خودش تغییر دهد. با این حال وقتی این امر اتفاق نیفتاد، شروع کرد به گفتن اینکه مسئله ای به نام مسئله کُرد وجود ندارد، بنابراین توافق «دولمه باغچه» را که از همه جزئیات آن خبر داشت، انکار کرد و به هیات مردمی خردمند امرالی پشت کرد.»

دمیرتاش در ادامه با اشاره به این که اوجالان بر انجام توافقات در زمان مقرر شده اصرار کرده است، نوشت: به دلیل این که اردوغان پنداشت که نمی تواند از توافقات در مذاکرات صلح به نفع خودش در انتخابات استفاده کند، مذاکرات صلح را به پایان رساند و کارزار انتخاباتی را کلید زد: «اردوغان سالها تلاش و امید به صلح و همه چیز را به خطر انداخت تا «رئیس جمهور» شود و گفت اگر رایی نباشد، صلحی هم در کار نخواهد بود.»

رئیس پیشین HDP، در ادامه گفت که او در آن برهه زمانی در واکنش به این رفتار اردوغان گفته است که «نمی گذاریم تو رئیس جمهور شوی.»

دمیرتاش نوشت: «اردوغان با ما به شدت دشمنی می ورزد، زیرا ما فریب بازی های کاخ ریاست جمهوری و کوشک سلطان نشین اردوغان را نخورده ایم و نقشه های او را نقش بر آب کرده ایم.»

دمیرتاش در پایان با بیان این که فردی که تاکنون مانع برقراری صلح شده، شخص اردوغان است، از مردم خواست تا برای تحقق صلح و آرامش و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر، از رای خود علیه اردوغان استفاده کنند.

او نوشت: «مسئله من آزادی از زندان نیست که می دانید برای مردمم صد سال دیگر هم در زندان می مانم، مسئله این است که ... تنها مسئله اردوغان کرسی قدرت است.»

کد خبر 2755182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha