عبداله اوجالان راه‌ حل مشکلات ترکیه است

سرویس ترکیه - «اوزتورک ترکدوغان» نامزد پارلمانی حزب چپ سبز با بیان اینکه همه راه‌ها در حل مسئله کرد به عبدالله اوجالان PKK منتهی می‌شود اعلام کرد که اگر کسی خواستار برداشتن گامی برای حل مسئله کرد باشد باید سازوکارهایی برای ملاقات با اوجالان ایجاد کند.

بە گزارش کردپرس، «اوزتورک ترکدوغان» نامزد پارلمانی حزب چپ سبز اظهار داشت که همه راه‌ها در حل مسئله کرد به عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان(PKK) منتهی می‌شود و اعلام کرد که اگر کسی خواستار برداشتن گامی برای حل مسئله کرد باشد باید سازوکارهایی برای ملاقات با اوجالان ایجاد کند.

به نوشته آژانس خبری مزوپوتامیا، «اوزتورک تورکدوغان» اعلام کرد : «اعمال انزوا بر اوجالان در زندان امرالی عامل اصلی بحران و ناآرامی در ترکیه است. حزب عدالت و توسعه (AKP) و مقامات دولتی باوجود واکنش‌های داخلی و بین‌المللی همچنان به سکوت خود در این زمینه ادامه می‌دهند.»

تورکدوغان در ادامه با اشاره به جایگاهای «عبدالله اوجالان» در میان کردها افزود: « به عبدالله اوجالان در میان کردهای ترکیه همچون یک رهبر نگریسته می‌شود. همچنین دولت ترکیه مدت‌هاست که به دلیل حل‌نشدن مسئله کرد علیه PKK می‌جنگد. رهبر PKK عبدالله اوجالان است و جایگاه او در کنفدرالیسم جوامع کردستان (KCK) کاملا مشخص است. اگر امروز یا فردا در مورد حل مسئله کرد قدمی برداشته شود، باید با عبدالله اوجالان برای نظر او ملاقات انجام شود.»

در ادامه تورکدوغان تصریح کرد که عبدالله اوجالان طرفدار راه‌حل دموکراتیک و مسالمت‌آمیز برای حل مسئله کردها است و سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «تنها از این طریق می‌توان به نتیجه رسید. اگر تنها از منظر تاکتیکی به روند انتخابات توجه شود، نمی‌توان نتیجه‌ای به دست آورد. قدرت تغییر خواهد کرد. اما ائتلاف ملت در حال حاضر به عنوان یک ابزار با این مسئله مواجه می‌شود. قدرت در دست هرکسی که باشد، در نهایت چاره‌ای جز گفتگو و مذاکره با حزب چپ سبز و عبدالله اوجالان ندارند. عبدالله اوجالان یک طرف اساسی گفتگو است. چون هم مردم و هم ساختار سازمانی او را به عنوان یک آدرس جهت حل مسئله کرد نشان می‌دهند. از منظر حل مسئله کرد، همه راه‌ها به عبدالله اوجالان منتهی می‌شود. اگر کسی مصمم به حل مسئله کرد و خواستار برداشتن گامی در این مسئله باشد طبیعتا باید یک مکانیسم ملاقات با عبدالله اوجالان ایجاد شود. اگر سیاستی با مرکزیت مسئله انزوا ایجاد شود، مردم ترکیه از آن سود زیادی خواهند برد. اگر این اتفاق بیفتد، ترکیه از عواقب مسئله کرد راحت می شود، پیامدهای منفی جنگ و درگیری به تدریج از بین خواهند رفت، روابط اقتصادی ترکیه با کشورهای همسایه بهبود خواهد یافت و از تلفات انسانی جلوگیری خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد مشکلات محلی نیز پایان خواهد یافت و پس از آن همه مردم از این مسئه سود خواهند برد و تنها کسانی که از جنگ سود می‌برند آسیب خواهند دید.»

کد خبر 2755180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha