احتمال برد قلیچدار اوغلو بالا است

سرویس ترکیه - بکر آغیردیر تحلیلگر سیاسی با اشاره به نتایج نظرسنجی های اخیر احتمال برد قلیچدار اوغلو در برابر اردوغان را بسیار بالا توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، بکر آغیردیر نویسنده، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر حوزه افکار عمومی، اعلام کرد که بر اساس آخرین نتایج به دست آمده از نظرسنجی ها، احتمال این وجود دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و نامزد ائتلاف جمهور، در همان دور اول انتخابات را واگذار کند.

آغیردیر که در برنامه تحلیلی مدیا اسکوب با حضور روشن چاکر روزنامه نگار سیاسی شرکت می کرد، در پاسخ به پرسش چاکر درباره عبارت «رأی این دولت هرگز شکسته نمی شود»، جمله ای که به وفور در رسانه های نزدیک به دولت شنیده می شود، گفت: «چنین چیزی امکان ندارد. آرای دولت فعلی از سال 2015 تا کنون در هر انتخاباتی به طور میانگین 3 تا 5 امتیاز کاهش یافته است. به این ترتیب اگر به مجموع آرای حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) نگاهی بیاندازی می بینیم که در حال حاضر حداکثر پتانسیل این ائتلاف برای به دست آوردن آرا، 45 درصد است.»

آغیردیر در ادامه با طرح این پرسش که آیا قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف اپوزیسیون می تواند پیروز این انتخابات باشد، گفت: «پرسش مهم در میزان آرایی است که محرم اینجه و سنان اوغان دو نامزد دیگر شرکت کننده در انتخابات کسب می کنند. آرایی که به صندوق محرم اینجه ریخته می شود، از توده رای دهندگان به اپوزیسیون است. از هر ده نفری که به اینجه رای می دهند، 5 تن از آنها رای دهندگان جوانی هستند که به آنها رای اولی می گوییم. ابن جوانان به برنامه های اینجه رای نمی دهند، آنها به مخالفت ورزی اینجه رای می دهند. بنا براین ما نمی دانیم که این جوانان طرفدار جه جیزی هستند، ولی می دانیم که با چه چیزی مخالفت می ورزند.»

آغیردیر تحلیل کرد: «درصورتی که در نظرسنجی های این هفته میزان آرای محرم اینجه به 3 تا 4 درصد و سینان اوغان به 1 تا 2 درصد کاهش پیدا کند، احتمال پیروزی کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون در همان دور اول در برابر طیب اردوغان بالا خواهد رفت.»

گفتنی است، میانگین نظرسنجی ها تا کنون، از برابری تقریبی آرای اپوزیسیون با حزب حاکم چیزی که به بالای 48 درصد نمی رسد، خبر می دهند. به این ترتیب احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم در 14 می بسیار بالا است.

کد خبر 2755119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha