کارشکنی های حزب کارگر کرسی های کردها در مجلس را به خطر انداخته است

سرویس ترکیه - در این یادداشت به تاریخچه شکل گیری حزب کارگر و کارشکنی های آن در فعالیت های انتخاباتی ائتلاف کار و آزادی و احزاب شریک HDP می پردازیم.

شمارش معکوس برای انتخابات در ترکیه آغاز شده است و کمتر از دو هفته تا روز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه باقی است.

حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که از مدتی پیش با مشکل بزرگ دادگاه های موسوم به دادگاه کوبانی و دادگاه انحلال حزب رو در رو است، این روزها درگیر مشکل دیگری شده است. این مشکل ناسازگاری شریک اصلی او در ائتلاف کار و آزادی، یعنی حزب کارگر است. 

حزب کارگر چیست و از کجا آمده است؟

این حزب در دسامبر 2017 به رهبری ارکان باش یک آکادمیسین جوان و از اعضای ارشد سابق حزب کمونیست ترکیه (TKP) و حزب کمونیست خلق ترکیه (HTKP) و با همراهی شماری از اساتید دانشگاه ها و اعضای سندیکاهای کارگری و فعالان جامعه مدنی، همچنین شماری از روزنامه نگاران تأسیس شد.

اعضای این حزب با همکاری HDP در انتخابات پارلمان ترکیه در سال 2018 در حالی که در فهرست نامزدهای HDP معرفی می شدند، به مجلس راه پیدا کردند. به این ترتیب ارکان باش رئیس حزب از حوزه استانبول و باریش آتای از حوزه ختای به مجلس راه یافتند. آنها پس از ورود به مجلس ترکیه استعفا داده و به حزب خود بازگشتند. در 19 آوریل 2021 احمد شیک روزنامه نگار و نماینده HDP در مجلس از این حزب استعفا کرد و به عنوان نماینده سوم حزب کارگر به آن پیوست. در 25 ژوئن 2021 نیز سرا کادیگیل نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با استعفا از حزب متبوعش به حزب کارگر پیوست و به این ترتیب حزب کارگر دارای 4 کرسی در مجلس ترکیه شد. 

نماینده های جوان و تازه نفس با مجموعه ای از رفتارها مثل ساده زیستی و جوان گرایی، و انتقادهای تند و آتشین از سران دولت، به سرعت در بین قشر جوان ترکیه جا باز کردند. این حزب به سرعت گسترش پیدا کرد و نقش مهمی در امداد رسانی ها به زلزله زدگان ختای بازی کرد.

حزب کارگر سر ناسازگاری گذاشت

حزب تازه تاسیس کارگر که با کمک HDP در انتخابات 2018 توانست به مجلس ترکیه راه پیدا کند و سر و صدای زیادی بر پا کند، درست جند روز مانده به پایان موعد معرفی نامزدها از ائتلاف ها و احزاب به هیأت عالی انتخابات، سر ناسازگاری گذاشت و اعلام کرد که خود به تنهایی و به طور مستقل نامزدهایش را به مجلس خواهد فرستاد. این کار حزب کارگر باعث شوک بزرگی در میان اعضای ائتلاف کار و آزادی شد. با این حال HDP و حزب جایگزین آن حزب چپ سبز با درخواست حزب کارگر موافقت کردند و به این ترتیب حزب کارگر نماینده های خود را در فهرستی جداگانه به مجلس ترکیه می فرستد.

چگونه تصمیم حزب کارگر بر آرای کردها و HDP تاثیر خواهد گذاشت؟

به دلیل این که این دو حزب هر دو از یک ائتلاف هستند، بنابراین در صورتی که همه اعضای ائتلاف ذیل نام یک حزب به مجلس معرفی شوند، رای دهنده در روز انتخابات تنها یک گزینه برای رای دادن به ائتلاف مورد نظر خود خوهد داشت، یعنی حزب چپ سبز که نماینده های 6 حزب دیگر مانند حزب کارگر و حزب زحمتکشان و ... در آن معرفی شده اند. اما اگر حزبی در یک ائتلاف نامزد های خود را به طور مستقل معرفی کند، آن وقت رای دهنده مجبور می شود که بین حزب چپ سبز و حزب کارگر یکی را انتخاب کند و به این ترتیب مجموع آرای احزاب موتلف در ائتلاف کار و آزادی به دو قسمت تقسیم خواهد شد. 

شمار آرای تقسیم شده، ممکن است باعث کاهش آرا در برخی مناطق شود، تا جایی که در آن حوزه انتخاباتی شمار آرا به 7 درصد نرسد و به این ترتیب کل آرای به دست آمده احزاب موتلف از دست برود و حزب چپ سبز و احزاب موتلف آن کرسی های خود را در مجلس از دست بدهند. 

سخنان اخیر احمد شیک علیه HDP و صلاح الدین دمیرتاش

احمد شیک روزنامه نگار و نماینده حزب کارگر از حوزه استانبول که خود توسط HDP به مجلس راه پیدا کرده است، اخیرا در سخنانی مدعی شد که HDP بدو نام صلاح الدین دمیرتاش رهبر در بند آن هیچ است. او همچنین گفت HDP نمی گذارد یک ترک بهر مسند ریاست آن بنشیند. من حوصله درگیری با فاشیست های کرد را ندارم. 

سخنان او به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و موجی از انتقاد ها و واکنش ها را بر انگیخت. احمد شیک مجبور به عذرخواهی رسمی از برادران کرد خود و اعضای HDP شد.

حزب کارگر نیز به طور رسمی به دلیل سخنان ناشایست احمد شیک عذرخواهی کرد.

پاسخ صلاح الدین دمیرتاش و استعفای اعضای حزب کارگر

دمیرتاش در واکنش به سخنان شیک با انتشار یک ویدئوی قدیمی از خود گفت که به دلیل هویت سیاسی HDP است که عضو آن شده و دقیقا این دمیرتاش است که از HDP هویت می گیرد. 

بسیاری از اعضای حزب کارگر از جمله شاهین اوزسوی از نامزدهای نمایندگی حزب کارگر، همچنین مراد اویور کولاک نویسنده عضو این حزب استعفای خود از این حزب را اعلام کردند.

شاهین اوزسوی که نامزد این حزب از حوزه استانبول بود در نامه استعفای خود نوشت: احمد شیک را نمی بخشم. 

مراد اویور کولاک نویسنده نیز در نامه استعفای خود اعلام کرد که تا کنون در برابر کارشکنی های حزب کارگر دندان روی جگر گذاشته است و از ابتدا مخالف این بوده است که حزب کارگر نامزدهای خود را در فهرست جداگانه بگذارند. او نوشت» مردم مرد و علوی بهای سنگینی برای این چیزها پرداخته اند.

استعفا دهندگان همچنین اعلام کردند که رای خود را به حزب چپ سبز خواهند داد. 

برخی تحلیلگران انتشار سخنان شیک را موجب ریزش آرای این حزب توصیف کردند تا جایی که دست کم 50 هزار رای از این حزب ریزش خواهد کرد. 

آیا احمد شیک اسب تروای اردوغان در میان ائتلاف HDP است؟

رسانه های نزدیک به اردوغان و حزب حاکم ترکیه که همیشه شماری اسب ترووا در میان اعضای ارشد احزاب مختلف دارند تا در برهه های حساس به از هم پاشیدن احزاب کمک کنند، این خبر را با شادی منتشر کردند. هنوز معلوم نیست که آیا احمد شیک هم یکی از اسب های تروای اردوغان در میان HDP و ائتلاف کار و آزادی است؟ 
از آنجایی که در ساحت سیاسی ترکیه ماه برای مدتی طولانی پشت ابر نمی ماند، باید صبر کرد و دید...

گزارش - سرویس ترکیه 

کد خبر 2755054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha