نمی گذاریم اردوغان انتخابات را غصب کند/به هیات عالی انتخابات و اردوغان اعتماد نداریم

سرویس ترکیه - قلیچدار اوغلو در گفتگو با فایننشیال تایمز از عدم اعتماد اپوزیسیون به هیات عالی انتخابات و اردوغان خبر داد و گفت که اجازه غصب انتخابات توسط اردوغان را نخواهد داد.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، در گفتگو با فایننشیال تایمز گفت که اجازه نمی دهند این انتخابات توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور غصب شود و 5 سال دیگر از وقت مردم به تباهی رود. 

قلیچدار اوغلو روز شنبه با فایننشیال تایمز درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمان ترکیه به گفتگو پرداخت. 

رهبر اپوزیسیون در این سخنان بر عزم راسخ خود برای بازسازی نهادهای دولتی تاکید کرد و قول داد که روندی را که منجر به خودکامگی حکومت شده است، براندازد.

قلیچداراوغلو با بیان اینکه مطمئن است در این انتخابات دو دهه زمامداری اردوغان در سیاست ترکیه پایان خواهد یافت، قول داد اقتصاد در حال فروپاشی را احیا کند، دموکراسی ترکیه را بازسازی کند، و نا امیدی گسترده در میان قشر جوان این کشور را از میان ببرد.

قلیچدار اوغلو با بیان این که اولویت دولتش اقتصاد و دموکراسی خواهد بود، گفت که ««استقلال قضایی، آزادی مطبوعات و آزادی بیان را به این کشور بازخواهد گرداند و اردوغان نمی تواند 5 سال دیگر را هم برای این کشور تباه کند.»

او با توجه به در دست داشتن کنترل اکثر رسانه در ترکیه توسط دولت، روند این انتخابات را ناعادلانه توصیف کرد.

رهبر اپوزیسیون با بیان این که به هایت عالی انتخابات ترکیه (YSK) اعتماد ندارد، از به کار گیری دست کم یک نیروی اپوزیسیون بالای سر هر صندوقی خبر داد. 

او گفت: «ما مطلقاً به اردوغان و هیئت عالی انتخابات اعتماد نداریم. به همین دلیل است که ما یک سال و نیم است که برای تامین امنیت در همه صندوق‌ها تلاش کرده‌ایم. اجاره نمب دهبم که آرای مردم به سرقت برود.»

قلیچدار اوغلو  گفت که ترکیه فورا برای احیای مذاکرات رو به مرگ پیوستن به اتحادیه اروپا اقدام خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو با بیان این که مخالف جنگ روسیه علیه اوکراین است تاکید کرد که با این حال ترکیه به عنوان یک عضو ناتو به روابط اقتصادی خود با روسیه ادامه خواهد داد.

فایننشیال تایمز به نقل از تحلیلگران سیاسی انتخابات آتی ریاست جمهوری را سخت ترین انتخابات عمر سیاسی اردوغان توصیف کرد و نوشت که بر اساس نظرسنجی رقابت تنگاتنگی بین دو رقیب اصلی رخ خواهد داد. فایننشیال تایمز نوشت که نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی قلیچدار اوغلو هستند اما انتظار می رود این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

کد خبر 2755004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha