ائتلاف جمهور از رئیس هدا پار خواست تا در سخنانش دقت کند

سرویس ترکیه - اعضای ائتلاف جمهور از رئیس هدا پار خواستند تا در سخنان خود از خط قرمز های این ائتلاف عبور نکند.

به گزارش کردپرس، اعضای ائتلاف حاکم بر ترکیه یعنی ائتلاف جمهور از حزب عدالت و توسعه (AKP) که نزدیک ترین حزب به حزب مطالبه آزاد (هدا پار/HÜDA PAR) است، خواستند تا به رئیس این حزب درباره خطوط قرمز این ائتلاف یعنی موضوعاتی مثل پرچم ترکیه و اشاره به مواد چهار گانه ابتدای قانون اساسی ترکیه، هشدار دهد.

زکریا یاپیجی اوغلو رئیس هدا پار دو روز پیش با رفتن به اربیل در کردستان عراق، با رهبران پارتی دیدار و گفتگو کرده بود. 

روزنامه جمهوریت روز گذشته در یادداشتی به نقل از منابع اطلاعاتی خود از پشت صحنه های سیاست ترکیه، مدعی شد که از یاپیجی اوغلو خواسته شده است که حد و حدود خود را بشناسد و تا پایان انتخابات ریاست جمهوری کمتر سخن بگوید. همچنین از او خواسته شده است تا درباره مفاهیمی مانند «4 ماده اول قانون اساسی ترکیه، و ماده ترک بودن» سخنی به زبان نیاورد. 

لازم به ذکر است که عضویت هدا پار در ائتلاف جمهور پیشتر نیز محل اختلاف در این ائتلاف شده بود. این اختلاف تا حدی بالا گرفته بود که بولنت توران، معاون رئیس AKP در سخنانی مجبور شد اعلام کند که این حزب حزبی جدا از AKP است و منشورهای جداگانه ای دارد. 

یاپیجی اوغلو که یکی از شخصیت های منفور در عرصه سیاست ترکیه است، به عنوان اولویت های ائتلاف جمهور برای نامزدی در انتخابات پارلمان مطرح شده است و رفتن او به مجلس ترکیه تقریبا قطعی به نظر می رسد.

کد خبر 2754942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha