طرح انتخاباتی آنکارا: آمادگی برای ترور مظلوم کوبانی

سرویس ترکیه - روزنامه ینی یاشام از طرح دولت اردوغان برای حذف فیزیکی مظلوم کوبانی و به جان هم انداختن کُردها به عنوان یک دستاورد پیشا انتخاباتی نام برد. 

به گزارش کردپرس، روزنامه ینی یاشام (زندگی نو) از رسانه های نزدیک به کردهای ترکیه امروز در مقاله ای از طرح ترور مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) به عنوان یکی از برنامه های ترکیه برای استقبال از انتخابات پیش رو نام برد.

«آمد دجله» روزنامه نگار کُرد در مقاله ای با عنوان «طرح انتخاباتی آنکارا: آمادگی برای ترور مظلوم کوبانی» با اشاره به حمله 7 آوریل به فرودگاه سلیمانیه، هدف از آن را ترور مظلوم کوبانی دانست.

بر اساس این مقاله، دولت اردوغان با وجود این که از نیروهای ذیربط بین المللی تاییدیه دریافت نکرده است، همچنان به تدارکات خود برای عملیات زمینی علیه کردستان سوریه ادامه می دهد و در حال حاضر در حال آماده شدن برای ترور مظلوم کوبانی است و برای این کار نیز با برخی از مقامات سوریه و عراق تماس گرفته است.

دجله با اشاره به حمله 22 نوامبر 2022 که ترکیه در آن مستقیماً مرکز واحد ضد تروریستی روژاوا (YAT) را هدف قرار داد، نوشت این پایگاه در نزدیکی پایگاه نظامی ای قرار دارد که کوبانی هنوز هم هر از گاهی در آن حضور می یابد ولی در آن زمان در آنجا حضور نداشت. با این حال سه تن از رزمندگان کرد در این حمله جان خود را از دست دادند. کوبانی بعداً اعلام کرد که هدف این حمله خودش بوده است.

مقامات ترکیه که در این حمله نتوانستند به خواسته خود برسند، به تلاش های خود برای ترور کوبانی ادامه دادند. ترکیه همچنین در ماه فوریه گذشته عملیات زمینی در منطقه کوبانی را برنامه ریزی کرد. ترکیه نتوانست موافقت لازم را از قدرت های موثر در منطقه به ویژه آمریکا بگیرد، اما همچنان به آمادگی های نظامی خود برای این کار ادامه داد. پس از فاجعه زمین لرزه 6 فوریه این طرح برای مدتی به تعویق افتاد. نوری محمود سخنگوی YPG در روز 3 آوریل در گفتگو با رسانه ینی اوزگور پولتیکا از احتمال بالای حمله برای ترور کوبانی به عنوان یکی از پیش نیازهای دولت ترکیه برای ورود به عرصه انتخابات پیش رو نام برد.

بنا بر این مقاله، برخی گزارش ها حاکی از آن هستند که هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) و موتلو توکا مسئول میت در اداره گروه های مسلح در سوریه، با برخی نیروهای تاثیر گذار منطقه دیدار کرده اند. شنیده ها حاکی است که فیدان در یکی از این نشست ها از طرفین مذاکرات خواسته است تا برای از میان برداشتن کوبانی به ترکیه کمک کنند. با این حال به دلیل عدم دریافت پاسخ مطلوب، این نشست به تنش و تهدید گروه های دیگر از سوی ترکیه کشیده شده است.

به گفته دجله، فیدان و توکا این موضوع را با مقامات عراقی که بخشی از ائتلاف بین المللی علیه داعش هستند، در میان گذاشته اند. زیرا این مقامات از جمله افرادی هستند که هر از گاهی در چارچوب فعالیت های ائتلاف با مظلوم کوبانی ملاقات می کنند. به این ترتیب با ادامه اصرار ترکیه بر طرح ترور مظلوم کوبانی، یکی از مقامات عراقی موضوع را در نشست ائتلاف بین المللی مطرح کرده است.

روزنامه نگار کُرد ینی یاشام در پایان با نقل قول از منابع موثق گفت که دولت اردوغان قبل از انتخابات به «پیروزی های ساختگی» نیاز دارد و برای این منظور برنامه های پلیدی را علیه کردها از جمله مظلوم کوبانی کلید زده است. دولت ترکیه همچنین می‌خواهد از طریق چنین طرح‌هایی بین گروه های کرد درگیری ایجاد کند.

کد خبر 2754385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha