۸۰ نمونه زیستی حیات وحش تلف شده کردستان تحویل بانک ژن داده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: طی ۲ سال گذشته ۸۰ مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده استان تهیه و برای نگهداری به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کردستان در راستای حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی طی ۲ سال گذشته اقدام به تهیه و خرید ملزومات نمونه گیری ژنتیکی کرده است.

وی با بیان اینکه توجه به حفظ و بهره برداری از ذخایر زیستی از اوایل قرن بیستم در دنیا آغاز و این مهم روند رو به رشد داشته است، افزود: کشور ایران به دلیل برخورداری از تنوع زیستی گسترده از غنی ترین منابع ذخایر ژنتیکی و زیستی برخوردار بوده که نمونه برخی از آنها در دنیا یافت نمی شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: ذخایر ژنتیکی و زیستی مهم ترین عناصری است که امروزه زیست فناوری به آن وابسته بوده، البته این مهم به دلایل مختلف همواره در حال تغییر، تهدید و انقراض است.

حمیدی با بیان اینکه انقراض و نابودی هر نمونه زیستی به معنی از دست رفتن گنجینه ای با ارزش است که فقدان آن ممکن است زندگی بشر را به مخاطره بیندازد، ادامه داد: با دستور مقام معظم رهبری ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی نامگذاری شده است.

وی یادآور شد: طی ۲ سال گذشته ۸۰ مورد نمونه زیستی از حیات وحش تلف شده استان تهیه و برای نگهداری به بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان با توجه به وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر رشته کوه زاگرس از بهترین استان های کشور در زمینه ذخایر ژنتیکی و زیستی محسوب می شود، بیان کرد: بیش از ۴۵۶ گونه جانوری در اکوسیستم های آبی وخشکی استان کردستان تاکنون شناسایی شده است.

حمیدی گفت: ۳۰۹ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۳۸ گونه خزنده، ۵۴ گونه آبزیان، ۷ گونه دوزیست در کردستان شناسایی شده که برخی از این گونه ها در نوع خود بی نظیر هستند.

وی وجود گونه هایی مانند خرس قهوه ای، عقاب طلایی، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندر آتشین، پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، کفتار، انواع مرغابی و سنجاب درختی را بیانگر تنوع بالای زیست استان بیان کرد و افزود: یک هزار و ۷۵۰ گونه برابر با ۲۶ درصد از کل تنوع گونه های گیاهی ایران در استان وجود دارد.

کد خبر 2754190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha