اشتغال به تحصیل ۱۲۰ دانش آموز اوتیسمی در کردستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در حال حاضر ۱۲۰ دانش آموز اوتیسمی در کردستان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش کرد پرس، طالب محمدی با بیان اینکه ۱۳ فروردین (دوم آوریل) به عنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، گفت: روز جهانی آگاهی از اتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می تواند منجر به پذیرش آن شود.

وی اظهار کرد: افراد دارای اختلال اوتیسم دنیا را متفاوت تر از دیگران می بینند، می شنوند و احساس می کنند و ۲ خصوصیت اصلی اختلال در ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی در رفتار و علایق آنان مشهود است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش آموز دارای اختلال اوتیسم در استان وجود دارد، افزود: دانش آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر سه نفر حضور داشته باشند.

محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش اوتیسم در کردستان، ادامه داد: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع  رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

وی یادآور شد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودکان که از سنین زیر سه  سال آغاز می شود می توان از برنامه های درمانی موثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: خدمات آموزشی بر اساس روش های جدید آموزش این کودکان مانند روش تیچ (TEACCH) و خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش آموزان اختلال طیف اویسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارایه می شود.

محمدی با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در ۸۱ درصد است و ابتلا به آن در پسران چهار برابر دختران است، گفت: ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به این اختلال است.

وی اظهار کرد: در اجرای تفاهم نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد، تمام دانش آموزان طیف اوتیسم استان به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: نخستین مدرسه آموزشی و توانبخشی خیرساز ویژه دانش آموزان اوتیسمی در ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای۱۰ کلاس درس، اتاق های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضاهای مناسب فعالیت های هنری و ورزشی در سنندج کلنگ زنی شده است.

محمدی با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، ادامه داد: از مسئولان و خیرین انتظار می رود که همواره دانش آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

کد خبر 2754118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha