بلاتکلیفی بدهی خارجی 6 میلیارد دلاری اقلیم کردستان بعد از توقف صادرات نفت

سرویس جهان- به گفته منابع تجاری، توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به دنبال شکایت عراق از ترکیه، پرداخت بدهی شش میلیارد دلاری اربیل به شرکت های خارجی متوقف شده است.

به گزارش کردپرس، به دنبال برنده شدن عراق در پرونده شکایت از صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، روند صدور نفت خام اقلیم کردستان به بازارهای جهانی متوقف شده است. از جمله پیامدهای این اتفاق متوقف شدن روند تولید نفت خام در اقلیم کردستان و افزایش نیم درصدی قیمت نفت خام گزارش شده است.

اما خبرگزاری رویترز از توقف پرداخت دیون خارجی اقلیم کردستان به دو شرکت ویتول و پتراکو خبر داد که پیشتر نفت خام اقلیم کردستان را در قبال پرداخت مرحله به مرحله بدهی به همراه سود وام، پیش خرید کرده اند.

رویترز به نقل از منابع تجاری غربی میزان بدهی اقلیم کردستان عراق به این دو شرکت تجاری غربی را 6 میلیارد دلار اعلام کرد که به دنبال توقف صادرات نفت، پرداخت بدهی به این دو شرکت نیز متوقف شده است.

نه دولت اقلیم کردستان، نه دو شرکت مذکور و نه دولت مرکزی عراق حاضر به ارائه توضیح در این خصوص نشده اند اما یکی از مشاوران دولت مرکزی عراق گفته است بدهی خارجی اقلیم کردستان عراق ربطی به دولت مرکزی عراق ندارد.

رویترز گفته است کردهای عراق از فروش مستقل نفت برای امکان استقلال مالی و ایجاد کیانی مستقل استفاده کردند اما دخالت برخی کشورها از جمله آمریکا مانع از آن شد کردهای عراق با برگزاری رفراندوم در سال 2017 از بغداد جدا شوند.

کد خبر 2754016

برچسب‌ها