وزرای کابینه فعلی نماینده مجلس آتی می شوند

سرویس ترکیه - جمهوریت مدعی شد که اردوغان برخی از وزرای کابینه خود را به نمایندگی AKP در مجلس ترکیه پس از انتخابات 14 می خواهد گماشت.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) امروز در نشست فراکسیون حزب خود از تغییرات اساسی در کابینه پس از انتخابات 14 می خبر داد. بر این اساس برخی از وزرای کابینه قرار است وظایف خود را به عنوان نماینده این حزب در مجلس ترکیه ادامه دهند.

بنا بر گزارش سلدا گونی سو از روزنامه جمهوریت، اردوغان با تمرکز بر روی نام 11 استان آسیب دیده از زمین لرزه، 11 تن از وزرا و چهره های مطرح کابینه خود را به عنوان نامزدهای نمایندگی از حوزه های این استان ها معرفی خواهد کرد.

بر این اساس سلیمان سویلو وزیر کشور، به احتمال زیاد نامزد نمایندگی از حوزه مرعش، فخر الدین قوجا وزیر بهداشت نامزد نمایندگی از حوزه ختای، نور الدین نباتی وزیرا دارایی نامزد نمایندگی از اورفا، دریا یانیک وزیر خانواده نامزد نمایندگی از حوزه عثمانیه، خواهند بود.

بر اساس این گزارش، همچنین نام برخی دیگر از وزرا به عنوان نمایندگان آتی حوزه های دیگر مطرح شده است: 
مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی نامزد نمایندگی از حوزه استانبول، 
وحید کیریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری نامزد نمایندگی از حوزه آدانا، 
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه نامزد نمایندگی از حوزه آنتالیا، 
خلوصی آکار وزیر دفاع نامزد نمایندگی از حوزه قیصریه، 
محمت موش وزیر بازرگانی نامزد نمایندگی از حوزه استانبول، 
عادل قارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل نامزد نمایندگی از حوزه ترابزون، 
بکر بوزداغ وزیر دادگستری نامزد نمایندگی از حوزه از حوزه دیاربکر، 
مصطفی وارانک وزیر صنعت نامزد نمایندگی از حوزه قوجائلی یا بورسا، 
محمت محرم قصاب اوغلو وزیر جوانان نامزد نمایندگی از حوزه مانیسا، 
محمود اوزر وزیر آموزش و پرورش نامزد نمایندگی از حوزه آنکارا یا توکات، 
ودات بیلگین وزیر کار نامزد نمایندگی از حوزه استانبول، 
محمت نوری ارسو وزیر گردشگری نامزد نمایندگی از حوزه ازمیر یا استانبول؛

این خبر هنوز به طور رسمی از سوی رسانه های دولت ترکیه منتشر نشده است و جمهوریت ادعا کرده است که این اخبار را از منابع خود در مجلس ترکیه و حزب به دست آورده است.

به نظر می رسد که اردوغان به این ترتیب با انتخاب فردی مانند بکر بوزداغ به نامزدی برای نمایندگی دیاربکر نوعی دهن کجی به کردها را را نیز زیر سر دارد.

از سوی دیگر برخی اخبار از پشت صحنه ترکیه خبر از تمایل برخی وزاری مطرح مانند فخر الدین قوجا برای جدایی از سیاست پس از انتخابات 14 می دارند. جمهوریت امروز در گزارشی دیگر مدعی شد که قوجا و چند تن دیگر از وزرا از مدتی پیش از اردوغان خواسته اند تا از ادامه خدمت معافشان کند. با این حال نویسنده این مقاله مدعی شد که این که چه کسی به کجا برود و مشغول چه کاری شود، به خواست شخص اردوغان و آن چیزی که از دهان او بیرون می آید بستگی دارد.

کد خبر 2753976

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha