حمله احتمالی به پ.ک.ک به دنبال تنش میان گروههای کردی در شمال عراق

سرویس جهان- منابع اطلاعاتی کردی به میدل ایست آی گفته اند عملیاتی برای بیرون راندن پ.ک.ک، این گروه کردی مسلح از عراق در راه است.

به گزارش کردپرس، از آنجایی که تنش ها میان دولت اقلیم کردستان عراق و پ.ک.ک برسر یک منطقه استراتژیک در حال افزایش است، بیم آن می رود یک برخورد جدی میان آنها بر سر این منطقه استراتژیک صورت بگیرد.

کشمکش قدرت بر سر یک گذرگاه کوهستانی در زینی ورتی و همچنین حمله هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک در روز 15 آوریل، به این احتمال دامن زده است که عملیات مشترکی میان ترکیه و اقلیم کردستان عراق برای بیرون راندن پ.ک.ک از این منطقه در راه است. اگرچه پ.ک.ک و احزاب حاکم در اقلیم کردستان – حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی- از دل حمایت از حقوق کردها برخاسته اند اما هر کدام از این گروهها، طی دهه های گذشته، بر سر استراتژی و ایدئولوژی با هم برخورد داشته اند.

به دلیل این که پ.ک.ک از مدتها پیش در کوهستان قندیل در شمال عراق مستقر بوده و از آنجا جنگ گریلایی دهها ساله خود را علیه ترکیه ادامه داده است، حزب دموکرات کردستان همواره بیم داشته که حضور این گروه در منطقه ثبات آن و رابطه این حزب با ترکیه را به خطر بیاندازد.

نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق و از اعضای حزب دموکرات، در روز 20 آوریل گفت که حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان قانونی نیست. او گفت:« پ.ک.ک باید از ایجاد مشکل برای اقلیم کردستان اجتناب کند. اقلیم کردستان عراق هرگز حوزه فعالیت پ.ک.ک نبوده و نباید باشد. ما که بخشی از عراق و اقلیم کردستان در این چهارچوب هستیم، نمی پذیریم قدرت دیگری اینجا برای همسایگان ما مشکل ایجاد کند.»

منبعی از داخل شبکه اطلاعات حزب اتحادیه میهنی کردستان به میدل ایست آی گفت که مانورهای کنونی به حمله دیگری علیه پ.ک.ک اشاره می کند. این منبع گفت: « ترکیه آماده انجام عملیات بزرگی علیه پ.ک.ک در قندیل است.»

موج نارضایتی ها

کشمکش هنوز در گذرگاه زینی ورتی در کوه های اقلیم کردستان همچنان بالاست. این گذرگاه دو دره را به هم متصل می کند یکی از آنها به دشت های رانیه در جنوب ختم می شود و دیگری به مرزهای ترکیه و ایران در شمال ختم می شود. این منطقه همچنین نزدیک به کوهستان قندیل و مقرهای اصلی پ.ک.ک در آن است. ایجاد یک پایگاه نظامی توسط گروهی از پیشمرگ های وابسته به حزب دموکرات در این منطقه در اوایل ماه مارس، اعتراض مردم محلی را به دنبال داشت.

رسما گفته شده که نیروهای پیشمرگ به منظور مراقبت از این منطقه و جلوگیری از شیوع کرونا توسط افرادی که از ایران بر گشته اند، اعزام شده و بخش دیگری از وظیفه این نیرو مبارزه با قاچاق است. اما پ.ک.ک آن را اقدام تحریک آمیز خوانده است.

زاگرس هیوا، سخنگوی اتحادیه جوامع کردستان یا ک.ج.ک در این باره با میدل ایست ای گفت: « حزب دموکرات کردستان به بهانه مبارزه با شیوع کرونا پیشمرگ ها را به همراه سلاح سنگین به این منطقه اعزام کرده است. من فکر نمی کنم که توپ، حفر خندق و ایجاد استحکامات انتخاب های خوبی برای مبارزه با کرونا باشد.»

اگرچه که گفته می شود روستای ورتی در حوزه کنترل اتحادیه مهینی کردستان است اما مسئولیت آن بر عهده شهردار وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق است. این امر به این اتهام دامن زده که او زمینه را برای ایجاد یک پاسگاه توسط حزب دموکرات کردستان فراهم کرده است. نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان به دنبال ایجاد پایگاه توسط نیروهای حزب دموکرات به طرف گذرگاه پیشروی کردند و نیروهای حزب دموکرات را برای خروج از این نقطه تحت فشار قرار دادند. به زودی نیروهای پ.ک.ک هم وارد شدند و خواستار خروج نیروهای هر دو حزب از آن شدند.

زاگروس هیوا به میدل ایست ای گفت: « ما از هر دو طرف می خواهیم که از این منطقه خارج شوند و از تنشها بکاهند. ما هیچ گونه حضور نظامی را در این منطقه نمی پذیریم.»

حملات ترکیه

حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود، از سال 2016 بارها هدف حملات هوایی و عملیات زمینی ارتش ترکیه قرار گرفته است. ترکیه همچنین از پایگاه های مختلفی که در منطقه شمال عراق ایجاد کرده، برای ایجاد مانع بر سر تحرکات پ.ک.ک استفاده می کند. تقابلی که در کوه های کردستان عراق در جریان است به قیمت جان صدها تن از جمله چندین تن از غیرنظامیان در جریان حملات هوایی ترکیه تمام شده است.

با این که دولت فدرال عراق حضور ترکیه در عراق را غیرقانونی می داند اما ایجاد پایگاه های نظامی ترکیه در شمال عراق عمدتا بدون هیچ مقاومتی از سوی دولت منطقه ای اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد.

در همان حال، پ.ک.ک به عملیات های نظامی خود از طریق قندیل- به عنوان یک پناهگاه و سنگر طبیعی و همچنین گذرگاهی کوهستانی برای ارتباط برقرار کردن در طی عملیات های زمینی- ادامه داده است. زینی ورتی در این راستا یک گذرگاه استراتژیک محسوب می شود زیرا دشت های دو منطقه را به زنجیره ای از کوهها متصل می کند که به مرز ترکیه ختم می شود و پ.ک.ک از آنجا عملیات های خود را در داخل ترکیه آغاز می کند.

سرانجام، پ.ک.ک برای تحت فشار قرار دادن نیروهای حزب دموکرات و اتحادیه میهنی و خروج آنها از این گذرگاه، پایگاه نطامی خود را در نزدیک پایگاه حزب دموکرات احداث کرد که تنها ظرف چند روز هدف بمباران ترکیه قرار گرفت.

منابع اطلاعاتی پ.ک.ک گفتند:« برخلاف گزارش هایی که بر کشته شدن سه یا پنج تن از نیروهای پ.ک.ک تاکید می کنند، پهبادهای ترکیه حداقل 11 تن از نیروهای پ.ک.ک را کشتند.»

نارضایتی و سرکوب

همزمان که ساکنان محلی از افزایش تنشها خشمگین شده و از ایجاد تاسیسات نظامی دیگری توسط ترکیه بیم دارند، برخی فعالان منطقه تصمیم گرفتند قدم پیش بگذارند و خواستار خروج عوامل اتحادیه میهنی و حزب دموکرات از این منطقه شوند. اعتراضات در مقابل مقر برگزار شد و قرار بود اعتراضات دیگری در روز 29 آوریل برگزار شود اما نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی کردستان مانع از برگزاری آن شدند.

کامران عثمان، فعال مدنی که خود را برای برگزاری اعتراض دیگری در زینی ورتی آماده می کند، گفت:« ما عزم داریم به تحت فشار قرار دادن حزب دموکرات و اتحادیه میهنی به منظور خروج آنها از این منطقه ادامه دهیم زیرا آنها امنیت روستاهای اطراف را تهدید می کنند.» وی افزود:« نیروهای امنیتی اتحادیه میهنی ما را تحت فشار قرار می دهند تا از ادامه اعتراض صرف نظر کنیم. افرادمحلی به ما هشدار دادند قرار است پست ایست و بازرسی در روز 29 آوریل ایجاد شود تا از رفتن ما به ورتی و برگزاری اعتراض جلوگیری شود. لیست فعالین دست به دست می شود و خطر بازداشت ما وجود دارد.»

برخی ساکنان محلی متقاعد شده اند که این تحولات به حملات دیگری از سوی ترکیه علیه پ.ک.ک اشاره دارد. یکی از افراد محلی که خواستار حفظ هویتش شد، گفت:« آنها بنا دارند به همراه ترکیه به پ.ک.ک حمله کنند. همه این را می دانند. آمانج ورتی، روزنامه نگار محلی از برخی تناقضات در مورد اعزام نیروهای حزب دموکرات و اتحادیه میهنی به این منطقه نام برد که به تبانی احتمالی میان این دو حزب برای تحت تاثیر قرار دادن دیگر رقیب کردشان اشاره می کند.

برخی از این گزارشها که از سوی شبکه های کردی کی ان ان و سبی پخش شد، تحت فشار اتحادیه میهنی برداشته شد و روزنامه نگاران هم تهدید شدند که ممکن است از سوی مردان ناشناس ربوده شوند.

آمانج ورتی گفت که حساس ترین موضوعی که وی می خواست گزارش کند این است که سربازانی که یونیفروم نیروهای پیشمرگ را بر تن داشتند در داخل روستای ورتی و نیز هنگام عبور از موقعیت نیروهای حزب دموکرات به بان ترکی حرف می زدند. حزب دموکرات کردستان ادعا کرده است که ترکیه قادر بود گزارشهای اطلاعاتی خود را با استفاده از تکنولوژی پیچیده در مورد یافتن موقعیت پ.ک.ک تهیه کند اما این روزنامه نگار استدلال کرد که حضور سربازانی- که به زبان ترکی حرف می زدند- در منطقه تحت کنترل پیشمرگ ها به نوعی تبانی اشاره می کند.

کمال چومانی، روزنامه نگار و تحلیلگر از موسسه تحریر نیز به چنین نتیجه ای رسیده است. او به میدل ایست ای گفت:« ایجاد جایگاه از سوی حزب دموکرات در زینی ورتی اقدام دیگری از سوی ترکیه علیه مقر پ.ک.ک در قندیل است.

منبع: میدل ایست ای

ترجمه: خبرگزاری کردپرس

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 270530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha