چراغ سبز جریان‌های شیعه به کاظمی برای معرفی کابینه به مجلس عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - منابع پارلمانی از چراغ سبز جریان های شیعه به نخست وزیر مکلف عراق برای ارائه برنامه و کابینه دولت خود به مجلس نمایندگان و درخواست برگزاری جلسه رای اعتماد خبر می دهند.

به گزارش کردپرس، روزنامه نیمه رسمی الصباح عراق در شماره امروز (چهارشنبه) از برخی منابع پارلمانی نقل کرده که مصطفی کاظمی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور در رابطه با تفاهم میان جریان های سیاسی بر سر کابینه پیشنهادی خود پیشرفت خوبی داشته است.

به گفته این منابع پارلمانی که نام آنها فاش نشده، جریان های شیعه به کاظمی برای ارائه برنامه دولت خود و معرفی کابینه پیشنهادی به مجلس نمایندگان عراق و درخواست برگزاری جلسه فوق العاده ویژه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی در اوایل هفته آینده چراغ سبز نشان دادند.

بر اساس این گزارش، با این حال ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و فراکسیون صادقون در مجلس نمایندگان عراق وابسته به جنبش عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی، تعیین اسامی مشخصی در دولت آینده این کشور را تکذیب کردند.

در همین حال، جاسم البخاتی، عضو مجلس نمایندگان عراق از جریان ملی حکمه به رهبری عمار حکیم در یک اظهار نظر مطبوعاتی اعلام کرد: در نشست جریان های سیاسی شیعه همه مسائل مربوط به کابینه دولت و فضاهای انتخاباتی نهایی شد.

البخاتی ضمن اعلام این که در جلسه مذکور که بامداد سه شنبه هفته جاری به پایان رسید، بر سر همکاری برای عبور از مرحله کنونی توافق حاصل شد، اظهار داشت: پیام هایی که از داخل نشست به دست ما رسید، در رابطه با رای اعتماد به دولت آینده مثبت بودند.

دیلان غفور صالح، عضو مجلس نمایندگان عراق از اتحادیه میهنی کردستان (یه‌کیتی) نیز به نوبه خود در گفت و گو با الصباح، موضع کردها در قبال کابینه دولت کاظمی را منوط به نتیجه مذاکرات جریان های شیعه با وی دانسته و تاکید کرد که تعامل کردها با ترکیب کابینه بر اساس تعامل دیگران با آن خواهد بود.

یادآور می شود که کاظمی به عنوان نامزد فراکسیون های پارلمانی شیعه برای تصدی منصب نخست وزیری دولت فدرال عراق، 9 آوریل 2020 (21 فروردین 1399) در یک مراسم رسمی در کاخ السلام شهر بغداد، از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور مامور تشکیل کابینه جدید دولت شد و بر اساس قانون اساسی کشورش نیز 30 روز (تا 20 اردیبهشت) فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور تشکیل دهد و جهت کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

کد خبر 270322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha