«شیرین» از تلخی و شیرینی های «نون خ» می گوید/ هدف نمایش اتحاد کُردها بود

سرویس ایران- ندا قاسمی بازیگر نقش «شیرین» در سریال «نون- خ» از تلخی ها و شرینی ها و اهداف این سریال می گوید و بر این باور است خروج از تهران و فضای صمیمی و بکر آن عامل مهمی در اقبال مخاطبان بوده است.

به گزارش کُرد پرس، بازیگر سریال «نون خ» گفت: فضای این سریال جدید است و شاید کارهای قبلی که مردم دیده‌اند عمدتاً در فضاهای آپارتمانی و در تهران بوده است؛ اما سریال «نون خ» راوی داستانی در محیط گرم و صمیمی روستایی است که یک فرهنگ جدید و آداب‌ و رسوم تازه را به مردم معرفی می‌کند.

پس از موفقیت سریال کمدی نون خ در نوروز ۱۳۹۸ و کسب بیشترین آرا و عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در آن سال، فصل دوم این سریال ساخته شده و در زمانی جلوتر از آنچه قرار بود پخش شود (ماه رمضان) به روی آنتن رفت.

نون خ ۲ به کارگردانی سعید آقاخانی ماجراهای مردی به نام نورالدین خانزاده (نام سریال برگرفته از حروف اول همین شخصیت است) و اهالی روستایی در غرب کشور است که از خلال داستان‌هایی که درگیر آن می‌شوند، منطقه جغرافیایی، آداب و رسوم و فرهنگ قوم کرد به تصویر کشیده می‌شود.

موضوعی که با اقبالی گسترده روبرو شد و بازخوردهای متعددی را دریافت کرد؛ چنانچه چندی پیش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل پرداختن به موضوع تلاش ها و زحمات محیط بانان در سریال نون خ در پیامی از سعید آقاخانی کارگردان و مهدی فرجی تهیه‌کننده این مجموعه قدردانی کرد.

در روزهای اخیر محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با انتشار توئیتی از رضایت حداکثری مخاطبان از سریال نون خ ۲ خبر داد و اعلام کرد: «بر اساس اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی، «نون، خ ۲» حدود ۵۶ درصد مردم رو پای خود نشانده که بیش از ۸۰ درصد اون‌ها رضایت در حد زیاد از این سریال داشته‌اند. «نون خ ۱» که نوروز ۹۸ پخش شد، ۳۵ درصد مخاطب داشت و این یعنی فصل دوم ۲۱ درصد افزایش مخاطب داشته است. خداقوت به گروه «نون خ» و بچه‌های شبکه‌ی یک»

فاصله گرفتن از تهران و داستان‌های آپارتمانی، ترسیم فضای زندگی روستایی با تمام مولفه‌های آن از مظاهر مادی مانند لباس و معماری ساختمان تا مظاهر غیرمادی همچون زبان و آداب و رسوم، استفاده از بازیگران بومی که بر مختصات فرهنگی قوم کرد آشنایی داشته‌اند، تسلط کارگردان کردزبان بر جنبه‌های جغرافیایی، اقلیمی، ذهنی و فرهنگی مردم مناطق کردنشین، استفاده از یک فیلمنامه قوی که در آن به بسیاری از نکات روز جامعه (از نقد جشنواره فیلم فجر تا رفتار سیاسیون و حتی مجریان تلویزیونی) با زبان طنز اشاره می‌شود و نمایش سختی‌های زندگی و محرومیت مناطق کردنشین در دسترسی به امکانات و رفاه، از جمله برجسته‌ترین مولفه‌هایی است که سریال نون خ را نزد مخاطبان به محبوبیت و اقبال رسانده است.

جذابیت‌هایی که نون خ به تصویر کشید

ندا قاسمی بازیگر نقش شیرین در سریال نون خ در باب چرایی اقبال مردمی از این مجموعۀ تلویزیونی می گوید: فضای این سریال جدید است و شایدکارهای قبلی که مردم دیده‌اند عمدتاً در فضاهای آپارتمانی و در تهران بوده است اما سریال نون خ در مورد داستانی در محیط گرم و صمیمی روستایی است که یک فرهنگ جدید و آداب‌ورسوم تازه را به مردم معرفی می‌کند.

او با بیان اینکه من به دفتر آقای آقاخانی معرفی شدم و تست دادم. ایشان کار من را دوست داشتند چون دنبال دختر کرد می‌گشتند و بر این اساس انتخاب شدم، می افزاید: شاید مردم نمی‌دانستند که در منطقه کردنشین کرمانشاه چیزی به اسم جشن انار برگزار می‌شود یا این مردم و این منطقه فرهنگ خاصی دارند؛ درنتیجه این‌ مولفه‌ها برای مخاطب جذاب است و یکی از نکاتی که باعث دیده شدن و اقبال مردم از این کار شده است همین جذابیت‌ها است.

هدف نمایش اتحاد کُردها است

نمایش مواردی چون صمیمت و حس و حالی که مردم روستا دارند و رفتارها و روحیاتی مانند این‌که این مردم چقدر پشت‌هم هستند و ساده و بی‌آلایش زندگی می‌کنند و... در دیده شدن این مجموعه مؤثر بوده است.

بازیگر نقش شیرین در واکنش به این پرسش که چطور سازندگان این سریال به رغم تفاوت‌ها و تنوعاتی که کُردها در پوشش و لهجه دارند به اجماعی رسیده‌اند، گفت: آقای آقاخانی کارگردان این مجموعه خودشان کُرد هستند و به منطقه و فرهنگ کردی اشراف دارند. قطعا آداب هر منطقه متفاوت است و حتی دو شهر به هم نزدیک از لحاظ جغرافیایی، تفاوت‌هایی باهم دارند چون اساسا زبان کُردی گویش‌های متفاوت دارد. منتهی هدف کلی کار این بوده است که کل مردم کردنشین و تمام گویش‌ها و لهجه‌های آنها باهم و در کنار هم نشان داده شود.

قاسمی ادامه داد: اگرچه در داستان، ما در مورد یک منطقه در کرمانشاه صحبت می‌کنیم اما بازیگرانی از بیجار و سنندج و ... داریم که لهجه‌شان با ما بسیار متفاوت است. لهجۀ خود من در سریال لهجه روزمره مردم کرمانشاه است؛ منتهی بازیگرانی داریم که زبانشان کُرد است و فارسی را با لهجه و زبان کردی حرف می‌زنند. هدف این بوده است که این کردها همه باهم و در کنار هم در این کار نشان داده شوند و این اتحاد به تصویر کشیده شود و نه این‌که فقط راجع به یک منطقه صحبت کنیم و خصوصیات آن را نشان دهیم.

این بازیگر در واکنش به این که آیا بازیگران برای بازی در این سریال و ادای لهجه‌ها آموزشی دیده‌اند، تصریح کرد: چون اکثر بازیگران کردزبان و بومی بودند نیازی به آموزش نداشتند و هرکسی هر آنچه بوده را نمایش داده و همان زبان و لهجه خودش را ارائه داده است. طراح لباسمان قطعاً بسیار جستجو کرده‌اند که لباسی مناسب را برای نمونه کردی انتخاب کنند.

روزهای سخت ساخت نون خ

قاسمی در تشریح سختی‌های ساخت سریال نون خ یادآور شد: فصل اول سریال در منطقه‌ای نزدیک تهران ساخته شد که تولیدش سخت بود چراکه منطقه‌ای سرد و دره ‌مانند بود و مشکلات خودش را داشت؛ فصل دوم هم در روستای پریان کرمانشاه ساخته شده است که هم سردسیر و هم برف‌گیر است. ما بسیاری از روزها در شرایط سخت کار می‌کردیم و حتی به دلیل بارندگی و برف کارمان تعطیل می‌شد. برخی از روزها چادرهایمان به قدری خیس می‌شد که حتی نمی‌شد داخلشان رفت. در نتیجه شرایط سختی بود ولی همدلی‌ای که باهم داشتیم و گرمای وجود بچه‌ها کار را برایمان دل‌نشین می‌کرد.

هدف کل گروه این بوده است که این کار برای بینندگان سرگرم‌کننده و جذاب باشد. امیدواریم این اتفاق افتاده باشد. ضمن این‌که در کنار سرگرم‌کننده بودن هدف این بوده است که بتوانیم فرهنگ مردم کرد را به‌درستی نشان بدهیم.

وی افزود: خیلی‌ها ممکن است از بسیاری از مسائل چون لهجه و غیره ایراد بگیرند اما مسئله این است که باید کمی چشم‌ها را بازکنیم و ببنیم که کل این گروه برای کار زحمت‌کشیده‌اند و تلاش کرده‌اند تا مردم هم لذت ببرند و هم پیامی را دریافت کنند. ایرادات جزئی گرفتن بی‌مهری به کار است و در این شرایط کرونا دیدن چنین سریال‌ها و تولیداتی حتی برای یک ساعت هم می‌تواند حال مردم را بهتر کند.

کد خبر 269947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha