جرم انگاری کاشت درخت در روستای PKK

سرویس ترکیه - دادگاه قانون اساسی ترکیه کاشتن درخت در روستای فیس دیاربکر را به عنوان تبلیغ برای PKK، در پرونده مرال دانیش بشتاش عضو ارشد HDP به رسمیت شناخت.

به گزارش کردپرس، دادگاه قانون اساسی ترکیه (AYM) شرکت مرال دانیش بشتاش رئیس مشترک فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) را در مراسم درختکاری در روستای فیس به عنوان جرم شناخت.

به نوشته مزوپوتامیا، ماجرا از آنجا آغاز شد که مرال دانیش بشتاش هشت سال پیش زمانی که یکی از اعضای هیأت اجرایی حزب جامعه دموکراتیک (DTP) بود، در مراسم درختکاری در روستای فیس شرکت کرد. روستای فیس پیشترها توسط حزب کارگران کردستان (PKK) در توابع بخش لیجه استان آمد (دیاربکر) شکل گرفته بود. شرکت در این مراسم و کاشتن درخت در آن از سوی دادسرای دیاربکر به عنوان جرم شناخته شد. پرونده ای با اتهام های «ارتکاب جرم از سوی سازمان تروریستی، و تبلیغ برای سازمان تروریستی» علیه بشتاش تشکیل شد.

بشتاش همان زمان با مراجعه به دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که این پرونده اقدام علیه آزادی بیان شهروندان است. او خواستار رد این پرونده از سوی دادگاه قانون اساسی شد. با این همه پس از گذشت هشت سال امروز دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که اتهامات مطرح شده در این پرونده را به رسمیت می شناسد. دادگاه قانون اساسی اعلام کرده است که کشور ترکیه مجبور است خود را در برابر «اقدامات تروریستی» مصون نگه دارد.

این در حالی است که بشتاش اکنون دیگر عضو DTP نیست و در حال حاضر به عنوان رئیس مشترک فراکسیون HDP در مجلس حضور دارد.

کد خبر 26579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha