شعبده‌بازی در نامرئی کردن اقوام و ادیان ارومیه در هفته فرهنگی شهر

سرویس آذربایجان غربی- صادق توکلی مهر، عضو شورای شهر ارومیه در واکنش به نحوه برگزاری مراسم هفته فرهنگی این شهر گفت: توصیف اشتباه ارومیه، باعث شده عده ای از مردم این شهر نامرئی شوند، نه در مراسم فرهنگی و هنری جایگاهی دارند و نه در خدمات رسانی و امکانات دهی به شیوه درست مدنظر قرار می گیرند. گویا صفت امانت در نمایندگی مردم فراموش شده است که با این تجویز های نادرست، به ترک و کرد ظلم می کنند.

به گزارش کردپرس، هفته فرهنگ در شهر ارومیه، با مراسمی ویژه اما تک رنگ برگزار شد. مراسمی که در آن برگزارکنندگانش عمدا و یا سهوا یادشان رفت که ارومیه شهر اقوام رنگین کمانی است. آنها در این مراسم تنها و تنها از هنرمندان آذری زبان تقدیر کردند و برنامه های همشهریان آذری را نمایش دادند و سایر رنگ های رنگین کمان شهر زیبای ارومیه در آن مراسم جایی نداشتند.

صادق توکلی مهر، عضو شورای شهر ارومیه در واکنش به نحوه برگزاری و محتوای برنامه‌های هفته فرهنگی ارومیه در صحن علنی شورای شهر گفت: در هفته فرهنگی ارومیه باید همه شهروندان این شهر خود را ببینند چون شهر متعلق به همه این شهروندان است برای ارومیه‌ای بودن، کسی از شما اجازه نگرفته که شما برخلاف واقعیت های این شهر حرکت می کنید ما وکیل مردم و نماینده مردم هستيم و اصلی ترین صفت وکیل و نماینده، امانت داری است همان صفتی که خلأ آن شدیدا احساس می شود.

او تاکید کرد: ارومیه شهری تشکیل شده از جمعیت های کرد و ترک و مسیحی است و هیچ ترکی، از یک کرد ارومیه ای تر و هیچ کردی، از یک ترک ارومیه‌ای تر نیست و هر دوی اینها از یک مسیحی ارومیه‌ای تر نیستند ارومیه ملک مشاع همه اینها است و هر توصیفی غیر از این باشد هدفمند است و یقینا در راستای منافع این شهر، این مردم و این مرز و بوم نیست و نخواهد بود.

توکلی مهر بیان کرد: اگر این توصیف، مبنای تشخیص ما و تجویز ما قرار بگیرد یقینا این برنامه‌هایی که در ارومیه اجرا می شوند به این صورت نخواهد بود و نخواهد ماند. توصیف اشتباه ارومیه، باعث شده عده ای از مردم این شهر نامرئی شوند، نه در مراسم فرهنگی و هنری جایی و جایگاهی دارند و نه در خدمات رسانی و امکانات دهی به شیوه درست مدنظر قرار می گیرند نمونه ی تکراری آن سرانه فضای سبز برخی محلات است و یا افتخار پرجمعیت ترین مدرسه ایران را برای شهروندان نامرئی رقم زده است و پیگیری شن‌ریزی تعداد زیاد معابر خاکی در آن محلات یکی از کارهای اصلی ما شده است.

او افزود: من امروز به این نگاه، به توصیف فعلی از این شهر، به شعبده‌بازی در نامرئی کردن چندصدهزار جمعیت این شهر، اعتراض دارم گویا صفت امانت در نمایندگی مردم فراموش شده است، گویا توصیف غیرواقعی و نادرست عین واقعیت انگاشته شده و بر همین اساس تشخیص می دهند و تجویز می کنند غافل از اینکه در زیر پوست این شهر، با این تجویز های نادرست، دردی جاسازی می شود و به ترک و کرد ظلم می کنند یکی را با القای تصور و انگاره ای نادرست و دیگری را با نامرئی کردن و نادیده گرفتن، و مسئول این انحراف و این ظلم و این توصیف اشتباه و آن نتایج نامطلوب و این دردی که در کالبد ارومیه می روید صاحبان و اصرار کنندگانِ بر این توصیف و این نگاه اشتباه هستند.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه کسانی که با تکیه بر توصیفات اشتباه به تجویز و درمان می‌پردازند و چندصدهزار نفر را که باید امین و امانت دارشان باشند، نامرئی می‌کنند، بدانند که کرد و ترک دو ستون این شهر هستند، گفت: آن کسی یک ستون را نبیند بر ستون و سقف و خود و همه این شهر ظلم کرده است. مردم این شهر، این توصیف را نمی پسندند و این روند و این شعبده‌بازی و نامرئی کردن‌ها باید هرچه زودتر پایان بگیرد و هر شهروند ارومیه، خود را با دیگران برابر و یکسان بداند و احساس کند.

او تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان نمایندگان و امانت داران این مردم و این شهر باید همین باشد و دغدغه امروز و فردای شهر و نسل‌های آینده را داشته باشیم و بدانیم که چه می کاریم و فرزندان ما در فرداروز، چه درو خواهند کرد. نه تنها هفته فرهنگی بلکه يکايک تصمیمات و مصوبات و اقدامات همه مسئولان انتخابی و انتصابی این شهر باید در راستای همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز و انسجام اجتماعی و کم کردن شکاف‌ها باشد.

توکلی مهر با بیان اینکه مزرعه ارومیه را با کاشتن باد و کینه، فدای افکار نادرست و توصیف اشتباه و منافع شخصی و جناحی نکنیم تا خدای ناکرده طوفان و ناملایمتی سهم این شهر و فرزندانش نشود، اظهار کرد: همه دوستان و همکاران را دعوت به مردم داری و امانت داری می کنم تا کاری نکنیم ایرانی در مشقت و انیرانی در مسرت باشد و در نهایتِ همه اینها باید پاسخگوی وجدان و تاریخ و روز حساب پروردگار هم باشیم همان پروردگاری که وعده داده از حساب مثقال ذره‌ای هم نخواهد گذشت. چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

کد خبر 26430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha