حزب دمکرات تفاهمات خوبی با جریان صدر و اهل سنت دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو هیأت مذاکره کننده حزب دمکرات در بغداد تأکید کرد یادداشت تفاهم امضا شده با جریان صدر شامل برنامه آماده برای دولت جهت مرحله آتی است که براساس اصول قانونی تدوین شده است و حقوق و منافع ملت عراق و مردم اقلیم کردستان را دربرمی گیرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از پایگاه عربی شبکه روداو، عرفات کرم در این باره گفت: طرح های متعددی باعث شده است تا جریان صدر، حزب دمکرات و عرب های اهل سنت با یکدیگر ائتلاف کنند و جریانات مذکور، همانگونه که در انتخاب هیأت رئیسه مجلس جدید عمل کردند، رئیس جمهور و نخست وزیر را به طور همزمان انتخاب خواهند کرد.

عرفات کرم افزود: فشارهایی از خارج از عراق بر اتحادیه میهنی کردستان وارد می شود این حزب را از پیوستن به ائتلاف تشکیل شده بین جریان صدر، حزب دمکرات و جریانات عزم و تقدم باز می دارد.

یادآور می شود به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در 10 اکتبر (18 مهر) گذشته در سراسر عراق، جریان صدر، حائز اکثریت نسبی کرسی های مجلس شده است. اکثر جریانات سیاسی شیعه عراق که در این انتخابات با کاهش تعداد کرسی ها مواجه شده اند، ضمن اعلام مخالفت با نتایج اعلام شده، ائتلافی تحت عنوان "چارچوب هماهنگی جریانات شیعه" را تشکیل داده اند و خواستار تشکیل "دولت توافقی" و کابینه ای با حضور همه جریانات برنده در انتخابات هستند.

این در حالی است که جریان صدر بر تشکیل "دولت اکثریت" با حضور اکثریت جریانات برنده و نه همه آنها و عدم مشارکت دولت قانون در آن، تأکید دارد و بدین منظور ائتلاف اولیه ای را با حزب دمکرات کردستان و جریانات عزم و تقدم (از جریانات عرب های اهل سنت) تشکیل داده است. حزب دمکرات کردستان خواستار پیوستن اتحادیه میهنی به ائتلاف مذکور است و این حزب را به همپیمانی پنهانی با چارچوب هماهنگی متهم می کند. امری که از سوی رهبران اتحادیه میهنی رد شده است.

کد خبر 26412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha