دعوت اردوغان از رئیس اسرائیل برای سفر به ترکیه 

سرویس ترکیه - اردوغان از هرتزوگ دعوت کرد تا برای عادی سازی و گسترش روابط به آنکارا سفر کند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از یتزاک هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی برای سفر به ترکیه دعوت کرد.

پس از تلاش ترکیه برای عادی سازی و گسترش روابط خود با اسرائیل، اردوغان دو روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرد پس از لغو حمایت آمریکا از پروژه خط لوله EastMed، تنها راه انتقال گاز از اسرائیل به اروپا از طریق ترکیه امکان پذیر است. پروژه EastMed که هدف آن انتقال گاز طبیعی از منطقه انحصاری اقتصادی اسرائیل در شرق مدیترانه به اروپا است، پیشتر انتقال گاز را از مسیر قبرس میسر می کرد.

دو روز پیش رسانه دولتی ترکیه آناتولی نوشت که اردوغان با اشاره به این موضوع اعلام کرده است که هرتزوگ می تواند برای گسترش روابط تجاری با ترکیه به این کشور سفر کند.

روزنامه جمهوریت امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد که رسانه های طرف اسرائیلی از دعوت رسمی اردوغان از هرتزوگ خبر داده اند. اردوغان اعلام کرده است که اگر قرار باشد برای گسترش روابط و "رسیدن به صلح" از "ابزار نفت" استفاده کنیم، ما از آن استفاده می کنیم.

گفتنی است از سال 2010 تا کنون روابط ترکیه و اسرائیل به ظاهر فراز و فرودهای بسیاری داشته است. در سال 2016 در پی عادی سازی روابط اسرائیل سفیر خود را به آنکارا اعزام کرد. در سال 2018 در پی تنش های ایجاد شده بر سر موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس، اردوغان سفیر خود را از تل آویو فراخوانده بود. از آن زمان به این سو روابط بین دو طرف درگیر تنش های کوتاه مدت شده است با این حال، روابط تجاری این دو بر سر جای خود باقی است.

کد خبر 25831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha