به آمارهای کرونا دل خوش نکنیم؛ در خانه بمانیم/ دکتر بهزاد مهکی*

سرویس کرمانشاه ـ با وجود اراده‌ متولیان نظام سلامت بر شفافیت و صداقت، به دلیل اشکالات ساختاری جدی، آمارها دارای کم‌شماری اساسی هستند.

دلایل کم‌ شماری: مبنای آمار کنونی تنها ‌نتایج ‌مثبت ‌تست PCR است و نتایج دیگر تست‌ها در آمار لحاظ نمی‌شود!. طبق دستورالعمل ‌تست PCR محدود ‌به ‌بیماران ‌بستری است و بیمارانی که توصیه به خودقرنطینگی شده‌اند در آمار لحاظ نمی‌شوند. با توجه به درصد قابل‌توجه نتایج منفی کاذب تست PCR و بستری نشدن بیش از 85% بیماران، آمار کنونی دارای کم‌شماری جدی است.

به دلیل نبود سازوکار مناسب کشوری، آمار بخش‌های مختلف با وجود تفاوت جدی، تجمیع نشده و در نتیجه آمار ارائه شده با واقعیات منطبق نیست. به‌طور یقین آمار بروز و مرگ ارائه شده، بسیار کمتر از آمار واقعی بوده و به‌هیچ‌عنوان بیانگر واقعیات موجود نیست.

پیامدها:

کم‌شماری ساختاری کنونی و کم‌توجهی جدی به آن سبب سردرگمی ‌افکار ‌عمومی، اختلال ‌در ‌تصمیم‌گیری و از همه مهم‌تر خوش‌بینی ‌خسارت‌بار مردم و مسئولین و بی‌اعتمادی ‌به ‌هشدارها می‌شود. بسیاری از مدیران و رسانه‌ها با استناد به آمار ارائه شده و بدون ‌توجه ‌به کم‌شماری جدی، مرتباً بر تثبیت اوضاع، شیب نزولی مبتلایان، تعداد مرگ پایین و ... تاکید کرده‌اند.

توصیه‌هایی ‌به ‌مردم عزیز:

به نتایج تست PCR دل خوش نکنیم و تمام مواردی که با دیگر تست‌ها بیمار تشخیص داده شده‌اند را لحاظ کنیم. علاوه بر نتایج بیماران بستری، آمار بیماران در حال خودقرنطینگی که می‌توانند سبب انتشار بیماری و افزایش ‌تصاعدی آمار شوند را هم در نظر بگیریم و عمق مشکل را درک کنیم.

از انتشار اخبار دال بر تثبیت اوضاع که منجر به آرامش ‌کاذب خسارت‌بار و کاهش حساسیت‌های عمومی می‌شود پرهیز جدی کنیم. با وجود تلاش دست‌اندرکاران نظام سلامت، هیچ ‌ساختاری امکان خدمت‌رسانی به حجم بسیار بالای بیماران و مراجعین را ندارد.

در صورت رسیدن به آمار ابتلای غیرقابل ‌مدیریت، کاری از کسی برنمی‌آید و خسارات جانی و مالی وحشتناک خواهد بود. با هر پیش‌فرضی، تنها ‌راهکار ما برای کاهش تلفات، رعایت کامل بهداشت فردی، قطع یا کاهش اساسی تماس‌های فیزیکی، ترددها و ارتباطات و توصیه‌ی دیگران به این کار است.

«تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید / تو یکی نه ای هزاری تو چراغ خود برافروز»

*گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کد خبر 257631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha