استفاده ترکیه از آب به عنوان ابزار فشار علیه کردها

سرویس جهان- مقاله موسسه فیوپر دیرکشنز استرالیا می گوید دولت ترکیه هم در داخل کشور و هم در سوریه از آب به عنوان اهرم فشار علیه کردهای ترکیه و سوریه استفاده می کند.

به گزارش کردپرس، نشریه المانیتور آمریکا هفته گذشته از تعطیل شدن ایستگاه پمپاژ آب توسط نیروهای شورشی تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه خبر داد و نوشت: این ایستگاه که در منطقه ای قرار دارد که ترکیه در اکتبر 2019 آن از کنترل کردها خارج کرد، آب بخش مهمی از مناطق کردنشین سوریه را تامین می کند.

موسسه فیوچر دیرکشنز استرالیا در مقاله ای این سیاست را ابزار آنکارا برای تحت فشار قرار دادن کردهای سوریه توصیف کرده است چرا که به عقیده فوب اسلیت، تحلیلگر و پژوهشگر برنامه های جهانی آب و غذا، ترکیه از طریق بستن آب بر روی کردهای سوریه آنها را تحت فشار قرار دهد و این مسئله سلاحی علیه کردها محسوب می شود.

وی یادآوری کرده است که در ظاهر به نظر می رسد که پروژه موسوم به گاپ در ترکیه نیز با هدف تامین انرژی از طریق سدسازی صورت می گیرد اما در واقع این پروژه بخشی از سیاست های این کشور در مقابل کردها محسوب می شود. وی در توضیح آن می نویسد: ترکیه با ایجاد پروژه سدسازی بر اساس این برنامه قصد دارد جمعیت کردهای ترکیه را تحت نظارت خود داشته باشد و مسیرهای تردد نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک را قطع کرده و در نتیجه تحرکات این نیرو را مشکل سازد. این مسئله همچنین کردهای منطقه را مجبور می سازد تردد خود را از مسیرهای تعیین شده نظامی انجام دهند.

این پژوهشگر مسائل جهانی آب و غذا معتقد است ترکیه دیر زمانی است که از ابزار آب به عنوان اهرم فشار و سلاح علیه همسایگان خود استفاده کرده است و هدف از آن واداشتن این کشورها به همکاری با آنکارا در مقابله با پ.ک.ک است و در مقابل این همکاری، ترکیه به آنها قول می دهد که در مسئله آب مساعدت بیشتری در زمینه حقابه رودها داشته باشد.

فوب اسلیت همچنین به مسئله احداث سد ایلیسو در ترکیه اشاره کرده و گفته است این پروژه تمدن چند هزار ساله در حسن کیف ترکیه را از بین می برد و به این ترتیب لطمه زیادی به فرهنگ و تاریخ کردهای این کشور وارد می شود و باعث جا به جا شدن حدود 80000 نفر می شود.

او معتقد است که ترکیه بعد از خروج آمریکا از شمال سوریه در اکتبر 2019 پروژه ایجاد محدودیت دسترسی به آب برای ساکنان کرد در شمال سوریه، جمعیت کردها را اغاز کرده و از این طریق آنها تحت فشار قرار داده است و هدف اصلی این کشور از فشار بر کردها محدود ساختن توانایی نیروهای کرد سوریه است که ترکیه آنها را به پ.ک.ک مرتبط می داند.

این پژوهشگر هشدار داده است که ترکیه با سیاست استفاده از ابزار آب علیه کردهای سوریه نشان داد که از روند کنونی در مورد کردهای سوریه راضی نیست و می خواهد دستاوردهای بیشتری داشته باشد. استفاده از آب به عنوان اهرم علیه کردها ممکن است باعث شود که صلح در مناطق کردنشین سوریه پایدار نباشد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 256978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha