نخست وزیر مکلف عراق موانع بسیاری برای تشکیل دولت دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده کرد مجلس عراق، با اشاره به شرایط کنونی عراق و وضعیت اقتصادی و سیاسی سوابق نخست وزیر مکلف، پیشبینی کرد که وی موانع بسیاری برای تشکیل دولت پیش رو دارد.

به گزارش کردپرس، جمال کوچر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، طی گفتگو با سایت خبری رادیو نوا اعلام کرد که عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق شرایط دشواری برای تشکیل دولت و توافق با طیف های مختلف کشور دارد.

وی افزود که شرایط سیاسی و اقتصادی عراق برای الزرفی بسیار دشوار است، زیرا نرخ نفت کاهش یافته و نفت عراق نیز بشکه ای 20 دلار به فروش می رسد و تامین بودجه حقوق بگیران عراق با معضل جدی روبرو شده و این وضعیت پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان را که خود از مشکلات پیشین میان اربیل و بغداد است، با مشکل مواجه کرده است.

نماینده کرد مجلس عراق در مورد موضع احتمالی الزرفی نسبت به مطالبات کردها نیز افزود که وی پیشتر و در هنگام تصویب بودجه 2019 عراق از کردها حمایت کرده و اعلام کرده بود با توجه به اینکه اقلیم دوران برگزاری رفراندوم استقلال را پشت سر گذاشته باید سهم بودجه و حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم، پرداخت شود، اما با بر پا شدن تظاهرات خیابانی و اعتراضات برخی جریان ها به عدم تحویل نفت از سوی اقلیم کردستان تاکید کرده بود که باید اقلیم نفت خود را در ازای دریافت بودجه و حقوق به بغداد بدهد.

کوچر خاطر نشان ساخت که با این حال این مسائل نمی تواند معیاری برای موضع الرزفی باشد زیرا علاوی که پیش از وی قرار بود دولت را تشکیل دهد و در این ماموریت شکست خورد در عرض دو روز و در میانه مذاکرات با کردها به ناگهان مواضع خود را تغییر داد.

همچنین گفت با توجه به اینکه عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق، دارای سوابق اجرایی است، می توان از طریق گفتگو با او به توافق رسید، اما باید کردها ابتدا درخواست و مطالبات خود را مشخص کنند.

نماینده کرد مجلس عراق تاکید کرد که موافقت کردها و سنی ها با الزرفی برای موفقیت وی در تشکیل دولت کافی نیست و او پیشتر به شدت با گروه های شبه نظامی عراق مخالفت ورزیده و اکنون نیز مخالفت های جدی علیه وی وجوددارد و بسیار دشوار است که الزرفی بتواند بر همه این موانع فایق آید.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق ظهر امروز (سه شنبه) در کاخ السلام شهر بغداد، عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس کنونی فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر را مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال کرد.

کد خبر 256866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha