جلسه مجلس عراق برای رای اعتماد به دولت علاوی بار دیگر برگزار نشد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - جلسه مجلس عراق برای رای اعتماد به کابینه دولت نخست وزیر مکلف این کشور در حالی بار دیگر برگزار نشد که بنا بر اعلام رئیس مجلس، فردا آخرین مهلت وی برای کسب رای اعتماد است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رسمی عراق (واع) عصر امروز (یک شنبه) گزارش داد که جلسه فوق العاده مجلس نمایندگان این کشور برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال به دلیل عدم تکمیل حد نصاب قانونی، بار دیگر برگزار نشد.

خبرگزاری رسمی عراق در این باره همچنین از ریاست مجلس نمایندگان این کشور نقل کرد که بنا به گفته محمد حلبوسی، رئیس مجلس، فردا (دوشنبه) آخرین مهلت علاوی برای معرفی کابینه پیشنهادی خود و کسب رای اعتماد است.

در همین حال، دفتر حلبوسی نیز عراق اعلام کرد که از مجموع 329 نماینده مجلس نمایندگان عراق، تنها 108 نماینده در جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مکلف این کشور حضور یافتند.

این در حالی است که خبرنگار واع در ساختمان مجلس نمایندگان عراق پیشتر از توافق فراکسیون های شیعی بر سر حضور در جلسه فوق العاده مجلس و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علاوی برای وزارتخانه های متعلق به شیعیان خبر داده و گفته بود که تعیین تکلیف وزارتخانه های متعلق به جریان های کُرد و سُنی به زمان دستیابی به توافق در رابطه با آنها واگذار شده است.

در حالی که حسن شاکر الکعبی، رئیس فراکسیون سازمان بدر در مجلس نمایندگان عراق تاکید کرده بود که بیشتر فراکسیون های شیعی در جلسه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت جدید این کشور حضور می یابند، عبدالامير تعیبان، عضو مجلس از ائتلاف فتح نیز خاطر نشان ساخته بود که به همراه هم پیمانی سائرون برای رای اعتماد به کابینه علاوی در جلسه امروز مصمم هستند.

شبکه دولتی العراقیه نیوز عراق نیز به نقل از محمد شیاع السودانی، عضو مجلس نمایندگان این کشور گزارش داده بود که فراکسیون های پارلمانی جریان ملی حکمه به رهبری عمار حکیم، سازمان بدر به رهبری هادی عامری، صادقون وابسته به عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی، پشتوانه ملی به رهبری احمد اسدی و بخشش ملی به رهبری فالح فیاض بر سر حضور در جلسه رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی توافق کردند.

این شبکه همچنین از ورود نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق به ساختمان مجلس نمایندگان این کشور برای حضور در جلسه فوق العاده جهت رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود و جلسه وی با حلبوسی و حسن کعبی، نایب رئیس اول مجلس خبر داده بود.

با این حال کانال تلگرامی السیاسه نیوز عراق از برخی منابع نقل کرده بود که نمایندگان کُرد و سنی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی بر سر عدم رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی به توافق رسیدند.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، حلبوسی برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) موکول شده است.

کد خبر 255390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha