علاوی در انتخاب کابینه دولت، سازوکار درست را در پیش نگرفت

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق از سازوکار نخست وزیر مکلف این کشور در تعامل با جریان های سیاسی در رابطه با انتخاب کابینه دولت انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، کاطع الرکابی، عضو مجلس نمایندگان عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) خاطر نشان ساخت که محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال در تعامل با جریان های سیاسی در رابطه با انتخاب اعضای کابینه پیشنهادی خود، سازوکار درست را در پیش نگرفته است.

الرکابی در این باره اظهار داشت: نخست وزیر مکلف در تعامل با جناح ها و جریان های سیاسی در انتخاب کابینه دولت سازوکارهای درست را در پیش نگرفت و هیچ فرد مامور تشکیل دولت نمی تواند از جناح های سیاسی عبور کند.

این نماینده مجلس عراق همچنین تصریح کرد: ائتلاف دولت قانون از تشکیل دولت به دور از محاصصه (سهمیه بندی) و بدون وابستگی آشکار و پنهان وزرای پیشنهادی به جریان های مختلف پشتیبانی می کند.

الرکابی در پایان نیز خاطر نشان ساخت: ائتلاف دولت قانون با علاوی دارای اختلاف نیست، با وی در رابطه با تشکیل کابینه دولت خود بحث نکردیم و اگر توافق ملی تحقق یابد نیز مانع از آن نمی شود.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته جاری فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به امروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به فردا (یک شنبه) موکول شده جایی که راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

کد خبر 255205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha