نخستین گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر جدید عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق و وزیر خارجه آمریکا تحولات سیاسی منطقه و جهان را بررسی کرده و لزوم هماهنگی و کار مشترک را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر اطلاع رسانی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی شامگاه یک شنبه یک تماس تلفنی از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، وزیر خارجه آمریکا در این گفت و گوی تلفنی ضمن تبریک به نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق به مناسبت تصدی این منصب، برای وی در وظیفه جدید خود آرزوی موفقیت نموده و علاوی نیز به نوبه خود از پمپئو برای برقراری این تماس قدردانی کرده است.

علاوی و پمپئو در گفت و گوی تلفنی خود ضمن بررسی آخرین تحولات سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی، همچنین لزوم هماهنگی و کار مشترک و پشتیبانی آمریکا از عراق در زمینه های مختلف در راستای حفاظت از حاکمیت این کشور و تحقق شکوفایی اقتصادی و فعال سازی توافقنامه های های همکاری میان دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر ضمن ابراز خوشحالی از گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، اعلام کرد که از وعده وی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور استقبال کرده است.

پمپئو در پیام توییتری خود همچنین خاطر نشان ساخت که در گفت و گوی تلفنی با علاوی، تعهد آمریکا در قبال عراق را بار دیگر مورد تاکید قرار داده، پایان خشونت در این کشور را ضروری دانسته و خواهان پاسخگویی و اقدام فوری برای رسیدگی به خواسته های قانونی معترضان شده است.

یادآور می شود که علاوی سه هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته آینده (12 اسفند) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد، به مجلس نمایندگان معرفی کند.

کد خبر 254796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha