سهم کُردها در دولت عراق سه منصب وزارتی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده حزب جماعت اسلامی کردستان در مجلس عراق اعلام کرد که نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید، سه منصب وزارتی را برای کُردها در نظر گرفته و خود نامزدهای کُرد تصدی آن ها را انتخاب کرده است.

به گزارش کردپرس، در حالی که گفتگوهای تشکیل دولت جدید عراق در بغداد ادامه دارد و کردها از نتایج شرکت خود در گفتگوها ابراز نارضایتی کرده و بر انتصاب وزاری کُرد مورد نظر اقلیم کردستان در مناصب وزارتی سهم کُردها در دولت تاکید می کنند، سلیم شوشکه یی نماینده حزب جماعت اسلامی کردستان و عضو هیئت کردستانی در این گفتگوها اعلام کرد که محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، سه منصب وزراتی را برای کردها در نظر گرفته است، اما نامزدهای کُرد مورد نظر خود را در این مناصب وزارتی منصوب می کند.

وی در گفتگو با سایت خبری پَیسَر پرس، گفت که کردها طی ساعات گذشته گفتگوهایی را با بسیاری از احزاب و جریان های سیاسی کشور انجام داده، اما خود احزاب کردستان نیز میان خود دارای اجماع نظر و یک صدایی نیستند و جماعت اسلامی انتصاب وزاری کُرد مستقل و بدون گرایشات حزبی را در مقطع کنونی، مناسب تر می داند.

شوشکه یی گفت که علاوی در دیدار با هیئت کردستانی اعلام کرده که سهم کردها در دولت وی سه منصب وزارتی شامل وزارت خانه های دادگستری، اقتصاد و بازرگانی است و افردای مستقل و پاک را برای این مناصب نامزد کرده و روز شنبه نام آنان را اعلام می کند.

همچنین اشاره کرد که حزب دمکرات کردستان خواستار این است که فواد حسین که از اعضای این حزب است در منصب وزارت دارایی عراق ابقا شود، اما علاوی چنین خواسته ای را نمی پذیرد.

لازم به ذکر است که علاوی تاکید کرده در روند تشکیل دولت، وزرای حزبی را رد کرده و افراد مستقل و بدون گرایشات حزبی و دارای توانایی و تخصص را انتخاب می کند.

شوشکه یی در مورد فعالیت های گروه نمایندگان موسوم به 15 که شامل نمایندگان کُرد مجلس عراق به جز نمایندگان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات (پارتی) هستندنیز گفت این گروه منحل نشده، اما در روزهای اخیر هیچ فعالیت و نشستی را انجام نداده و در مورد مواضع خود نسبت به دولت عراق نیز به توافق نرسیده اند.

نماینده جماعت اسلامی کردستان در مجلس عراق پیش بینی کرد که نمایندگان این حزب به نامزدهای انتخاب شده توسط علاوی رای دهند.

روز سه شنبه 29 بهمن / 18 فوریه، هیئت مشترک احزاب کردستانی شامل نمایندگانی از حزب دمکرات کردستان (پارتی)، اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی)، جنبش تغیر (گوران)، اتحاد اسلامی (یکگرتو)، جماعت اسلامی (کومل) و نمایندگانی از مسیحیان و ترکمان ها، دیدارهایی با احزاب و شخصیت های سیاسی عراقی در چارچوب گفتگوها برای تشکیل جدید را انجام داده و از جمله با محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق نیز دیدار کرد.

علاوی بیشتر از دو هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی نیز تا دوم مارس آینده (12 اسفند 1398) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور به رهبری عادل عبدالمهدی و آماده سازی جهت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند با این حال وی شامگاه چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش، از ریاست و اعضای مجلس درخواست کرد که برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود، دوشنبه هفته آینده جلسه فوق العاده برگزار کنند.

کد خبر 254448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha